1 ja 2 nuoruusvaiheista[Globiceps flavomaculatus Closterotomus biclavatus Anthocoris nemorum]

Tuon aikuisen kohdalla olen arponut nelitäpläluteen ja nurmipallopään vaiheilla. Aikaisemmin itsellä kuvatut nurmipallopäät ovat olleet mielestäni hoikempia kuin tämä ja siitä syystä alkanut epäilemään toista vaihtoehtoa. Joku asiantuntevampi varmaan pystyy selvittämään eron. Noista keskenkasvuisista ei itsellä tietoa.

1.kuvattu 25.7.2025 Orivedellä

2.kuvattu 26.7.2025 Orivedellä

3.kuvattu 3.7.2025 Orivedellä

Muistatko millaisessa elinympäristössä näitä havaitsit?

Metsäympäristön piha-alueelta. Toinen nuorista kulkeutunut repun mukana ties mistä.

Alimmassa kuvassa on mielestäni kirjokaulusluteen nymfi (Closterotomus biclavatus).
Ylimmän luteen nimeäisin itse juurikin nurmipallopääksi (Globiceps flavomaculatus), mutta minähän en ole mikään asiantuntija. Muuten vain kiinnostunut luteista ja kuvannut niitä melko paljon. Heikosti näkyvät sinun kuvassasi tuntosarvet, mutta olen hahmottavinani niissäkin oikeat värit.
Keskimmäisestä kuvasta en lähde arvailemaan. Toivottavasti joku asiantuntija vahvistaa tai tyrmää nämä minun ehdotukseni.
Edit.: Jäi vaivaamaan tuo keskimmäinen, kun kuitenkin vaikutti jotenkin tutulta. Vertailin omiin kuviini ja yksi sopiva sieltä löytyi, lehvänokkalude (Anthocoris nemorum). Netistä löytyi myös samannäköisiä nymfejä, joten ehkä näin on…

Nurmipallopääksi minäkin ylimmän tulkitsen. Biotooppi tukee sitä myös.

1 Like

Kiitos avustuksista. Tarkasteltuani noita nuorukaisia , olen Terttu kanssasi samaa mieltä. Molemmat lajit ovat vakiasukkaita tässä piha-alueella , joten siinäkin mielessä se näön lisäksi tukee määritystä. Eikohän tuo eka ole nurmipallopää , jota jo alussa ajattelin. Nelitäplälude käsittääkseni Oriveden leveysasteella olisi harvinaisempi tapaus. Harvinaisuus ei tietenkään sulje mitään pois. Olen itsekin törmännyt useisiin lajeihin , jotka ovat olleet Orivedelle ensimmäisiä kirjattuja lajeja.

1 Like