2 toukkaa [Ematurga atomaria?, Orgyia antiqua]

Etelä-Pohjanmaa, 7.8.2017.
Tämä mittari löytyi uudelta ostetulta mansikantaimelta. Mikähän mahtaa olla?

Tämä löytyi karviaisen lehdeltä. Onko se täplätupsukas, Orgyia antiqua? On mikä on, koteloituuko ja kuoriutuuko se vielä tänä kesänä? Voisin ehkä ottaa sen terraarioon kasvamaan, kunhan tietää mitä se syö jne. Epäilen että ei se karviaista tuossa syö, kun isokarviaispistiäisen toukat on sen karviaispuskan jo aiemmin kalunnut melkein tyhjäksi…

Jeps, kakkonen on Orgyia antiqua. Syö melkein mitä vaan vihreää (esim. pajut kelpaa hyvin) ja kuoriutuu vielä tänä vuonna.

1 tykkäys

Kiitos. Pitääpä käydä hakemassa se talteen, kun amiraali vapautti terraarion tässä muutama päivä sitten.

Laitoin terraarioon oksat syreeniä, vadelmaa ja koivua, ja tupsukkaan toukan syreenin lehdelle, josta se kohta pian vaihtoi koivun lehdelle. Koko eilisen päivän se kyhjötti paikallaan syömättä mitään ja vähän huolestuinkin, että onkohan sillä kaikki ok, mutta tänään se kuitenkin alkoi mutustaan niitä koivun lehtiä. Jospa siitä vielä perhonen tulee.

1 tykkäys

Tupsukas on nyt luonut nahkansa ja kokoa on tullut lisää. Ruokahalukin on kasvanut reippaasti. On se kyllä komea otus.

1 tykkäys

Mittarin toukka saattaa olla Ematurga atomaria.

T. Jussi

Saattaapi olla. Harmi, että ottamistani kuvista tuli niin sumeita. Enkä myöskään löytänyt sitä toukkaa enää myöhemmin.
Kiitos avusta.

Eilen tupsukas lopetti pajun lehtien syömisen ja hengaili koko päivän terraarion seinällä.

Myöhään illalla se alkoi punoa kotelopesäänsä ja nyt aamulla se oli tällä mallilla:

1 tykkäys

Unohtuipa lisätä kotelokuva tästä.
Pitkään tämä toukka teki pesäänsä. Oli lauantai-ilta, kun se siirtyi pesäpaikallensa hyörimään ja koteloksi se oli muuttunut vasta tiistaihin mennessä. Nyt pitää vain jännätä enää tuleeko sieltä koiras vai naaras. Koiraan olen kerran aiemmin bongannut, mutta naarasta en.

1 tykkäys

Nyt se on kuoriutunut ja naarashan sieltä tuli. Ensimmäinen siivetön perhonen minulle. Vähän kyllä ihmetyttää miten tämmöset pärjää luonnossa, mutta niin ne vain tekee.
Onkos mitään tietoa minkälainen “reviiri” näillä on? Siis kuinka suuri tällaisen siivettömän perhosen elinalue on? Sitä luulisi, että ei tällainen hirveän pitkälle pötkisi kuoriutumispaikaltaan.

2 tykkäystä

Ei naaraalla mitään reviiriä ole. Se vain jää paikalleen houkuttelemaan koiraita ja kun pariutuminen on tapahtunut se munii kotelonsa päälle ja sen kohtalona on vain kuolla. Toukat kuoriuduttuaan ehkä kehräävät langan, jonka avulla tuulen mukana kulkeutuvat muualle, mutta joku muu ehkä tietää, näinkö toukat leviävät.

2 tykkäystä

Toukat leviävät juuri näin uusille elinalueille.

2 tykkäystä

Nohh, tulipa taas opittua jotain uutta. Ihmettelinkin tuota miten tämä laji levittäytyy, kun ei tuo naarasperhonen oikein vikkelältä otukselta näytä.

Kai tämän pystyy siirtämään ulos jonnekin esim. puunrungolle, kun en ajatellut sille sulhasta hankkia tuonne terraarioon saati sen jälkikasvua hoitamaan?

1 tykkäys

Vastaan itse itselleni: kyllä pystyy. Yritin ensin siirtää pelkästään perhosen, mutta se piteli tiukasti kiinni kotelokopastaan niin päädyin siirtämään sen kotelokoppaineen. Sen kotelokopan perhosineen kiinnitin pienillä nauloilla terijoensalavaan (siinä pehmoinen kaarna niin naulat sai käsin työnnettyä riittävän syvälle kaarnaan). Ajattelin, että se olisi mahdollisille toukille ensikeväänä ihan hyvä paikka, kun terijoensalavan lehdet maistuivat hyvin sille minun toukalleni.

Tänään, kun menin sinne katsomaan, oli perhonen kadonnut sieltä. Luulin aluksi, että lintu sen olisi käynyt syömässä pois, kun ei siinä kotelokopalla mitään munia näkynyt olevan. Mutta sitten huomasinkin, että siinä ihan lähellä oli kasa pienen pieniä valkoisia munia. Netin kuvien perusteella luulin niitä hieman suuremmiksi. Yhdestä kuvasta sain laskettua ainakin 116 munaa, mutta lisää varmasti löytyy toisten munien alta ja kaarnan alta.

Tämä perhosseuranta päättyy tältä erää nyt tähän. Toivottavasti munat säilyy kevääseen saakka ja niistä tulisi uusia toukkia. Ovat ne hauskoja veijareita seurattavaksi.

PS. Löysin myös toisen täplätupsukkaan kotelokopan samoihin aikoihin, kun tämän vein ulos. Se minun piti ottaa talteen, kun oli niin huonoon paikkaan mennyt koteloitumaan. Sieltä tulikin heti seuraavana päivänä toinenkin naaras. Mutta se oli kyllä selkeästi pienempi kuin tämä minun kasvattamani, ja sen jäljiltä jäi tosi vähän munia. Taisi näin kylmänä kesänä se minun toukka hyötyä paljon terraariokasvatuksesta.

3 tykkäystä

Kiitos, tämä ketju oli erinomaisen mukava! Lisää tämmöisiä :slight_smile:

1 tykkäys