2026 lintuhavaintoja ja kuvia

Salo 13.4.2026:

Kuovi (Numenius arquata)

Pajusirkku (Emberiza schoeniclus)

Kalatiira (Sterna hirundo)

Tänään tuli myös sata lintulajia täyteen vuonna 2026, mustapyrstökuiri (Limosa limosa) oli sadas laji :smiling_face_with_sunglasses:.

5 tykkäystä

Pälkäne Luopioinen 15.4.2026. Rautiainen - Prunella modularis 2 kpl.

6 tykkäystä

Mustakurkku-uikut olivat palanneet pesimälammelleen.

8 tykkäystä

Joensuun Kiihtelysvaara 16.4.2026
Fasaani (Phasianus colchicus)

Löysin “vahingossa” tämän ketjun… ja vietin runsaasti aikaa ihailemalla talven ja kevään aikana lähettämiänne kuvia. Suosittelen, jos et vielä ole näitä katsellut :heart_exclamation:

Olen joskus aiemminkin kertonut, että meillä täällä kylällä on kasvanut suuri fasaanipopulaatio noin 10 vuoden aikana. Alun perin tänne istutettiin muutama yksilö, jotka ovat pärjänneet runsaslumisinakin talvina ja lisääntyneet vuosi vuodelta. Minun pihapiirissäni on muutamana vuotena pitänyt reviiriään kokomusta metallinhohtoinen koiras. En tiedä, onko sama yksilö, mutta saattaa olla. Tämä on hyvin kesy, eikä ole minulle uhitellut samalla tavoin kuin toisille koiraille, jotka alueelle yrittävät. Saan kulkea rauhassa, eikä se juurikaan väisty. Tänään sain seurata nauraen, kuinka tämä lensi vinhaa vauhtia tavanomaisen ruskeankirjavan koiraan perässä. Yleensähän nämä liikkuvat mieluiten juoksemalla. Ilmeisesti tämä oli takaa-ajaessaan tullut “naapurin tontille”, sillä pian peräkkäin lentävät koiraat tulivat takaisin minun pihalleni. Siitä ruskea koiras tosi sukkelaan teki u-käännöksen ja palasi turvaan! :joy:

6 tykkäystä

Onpas gomian näköinen fasu! Näiltä nurkin gentit (kanahaukka) ovat pistäneet lähes kaikki fasaanit parempiin suihin!

1 tykkäys

Hirvensalmi, Kissakoski
17042026
Telkkä (Bucephala clangula)

Sinisorsa (Anas platyrhynchos)

Västäräkki (Motacilla alba)

5 tykkäystä

Pori 16.4.2026

Kävelylenkillä poikkesin lähilammella. Telkkä pariskunta, tavi ja 3 sinisorsaa uiskenteli sulassa sovussa. Olivat vain kovin arkoja, joten jouduin “väijymään” puskientakana kaukana saadakseni kuvan niistä.

Tavi oli hieno havainto, koska en sitä ollut täällä aiemmin nähnyt.

6 tykkäystä

Helsinki 17.4.2026
66. Aix galericulata, mandariinisorsa

Anas penelope, haapana

6 tykkäystä

Salo 18.4.2026:

Meriharakka (Haematopus ostralegus)

Silkkiuikku (Podiceps cristatus)

Tukkasotka (Aythya fuligula)

Punasotka (Aythya ferina)

Harmaasorsa (Mareca strepera)

Pikkukuovi (Numenius phaeopus)

6 tykkäystä

Hirvensalmi, Tuukkala, Hämeenmäki
18042026
Kovin oli kaukana mutta kyllä sen huonostakin kuvasta taviksi (Anas crecca) tunnistaa​:wink:

5 tykkäystä

Salo 19.4.2026:

Vihdoin vuoden ensimmäiset kuvat västäräkistä (Motacilla alba).

Hemppo (Linaria cannabina)

Kivitasku (Oenanthe oenanthe)

4 tykkäystä

Helsinki 19.4.2026
67. Podiceps auritus, mustakurkku-uikku

1. Charadrius dubius, pikkutylli

Bucephala clangula, telkkä

7 tykkäystä

Pälkäne 20.4.2026. Meillä on täysin terve kesy mustarastas. Noin kolmen viikon ajan se on seuraillut mun puuhiani 1- 2 metrin päästä kun olen keräillyt tontiltamme roskapihdeillä käpyjä ja pieniä kuivia oksanpätkiä ja kuusiaidan leikuujätettä aidasta. Pari kertaa olen antanut sille auringonkukansiemeniä, joita se on tullut syömään metrin päähän minusta. Eilen illalla istuin tuolilla rapputasanteella kun tuo mustarastaskoiras etsi matoja noin 10 m päässä. Kutsuin sitä, että tuu nyt hakeen siemeniä kun on niin kuivaa ja madot syvällä maassa. Oitis juoksi aivan rappukaiteen alapuolelle 1,5 m alapuolelleni. Pudotin siemeniä joita se söi. Videonkin otin kännykällä rappujen vierestä kun se kaiveli maasta syötävää. Video on nähtävillä kuvasivustollani kansiossa: Kuvat/Linnut/Mustarastas. alporoikola.kuvat.fi

2 tykkäystä

Pälkäne Haltia 20.4.2026. Metsäviklo - Tringa ochropus 3 p. Viime vuonna kaivetulla ojan sakkautumisaltaalla.

5 tykkäystä

Mustarastaan ruokavalioon sopisi paremmin pähkinämurska. Sitä minun mustarastaani syövät ja ovat tottuneet minun puiden pilkkomiseeni lähellä. Yksi päivä laittelin pölkkypinon näkösuojaksi kuormalavoja pystyyn, niin ihan lähes jalkoihin tuli pyörimään lumikko. Saatuani lavat pystyyn siirryin kauemmas seuraamaan mitä lumikko touhuilee ja niinhän se livahti kuormalavan lautojen välistä pölkkykasaan. Olisikohan pesänteko mielessä.

2 tykkäystä

20.4.2026

Perhosseuranta reittini alkoikin tänään pikkasen isompi siipisillä kavereilla, kun pyy pariskunta seisoskeli keskellä metsätietä.

5 tykkäystä

Satuin itsekin tänään 20.4.2026 Salossa kohtaamaan pyyn (Tetrastes bonasia).

5 tykkäystä

Metsäkirvinen (Anthus trivialis), 21.4.2026 Salo.

3 tykkäystä

Hirvensalmi, Tuukkala, Hämeenmäki
22042026
Sepelkyyhky (Columba palumbus)

2 tykkäystä

Kapustarinta (Pluvialis apricaria)

Salo 24.4.2026.

3 tykkäystä