Apatania zonella? [A. dalecarlica?]

Olisiko Kilpisjärveltä 14.7.2018 tullut mukaan siellä yleinen laji? Tuli kameraa tutkimaan, josta sen poimin talteen. Riittääkö tuo sivukuva tunnistukseen?


2018%20Apatania%20Kilpisj%C3%A4rvi%20a
2018%20Apatania%20Kilpisj%C3%A4rvi%20b

kainosirvikäs (Apatania dalecarlica), sillä on tuollainen peräpää tobiaksen kuvissa.
Pentti

Havaintoja on Vihkossa sieltä.
http://trichoptera.insects-online.de/Trichoptera%20fennoscandinavica-aktuell/Apataniidae%20species/apatania_dalecarlica.htm

Itse käytin uutta kirjaa, kokonaiskuva sopii paremmin tuohon. Katselin tuota piikkiä mutta ei ehkä ole määritysperuste. Alapuolen kuvasta olisi viimeistään näkynyt mutta ehdin levittää. Tuo dalecarlica se varmaan on.

Hei. Lajiparin määrittäminen on välillä hankalaa, koska yksilökohtaista muuntelua esiintyy aika paljon, varsinkin tuolla Käsivarren suunnalla. Jotain epäselvääkin lajirajoissa edelleen on. Kilpisjärveltä on tavattu lajiparista lähinnä zonellaa, varsinkin itse Kilpisjärven rannassa on pelkkää zonea mun kokemusten mukaan. Mutta tämän yksilön vehkeet olis hyvä nähdä vielä alta ja löytöhabitaattikin kiinnostais.

Noi vihkossa olevat dalehavainnot pitäisi tsekata, ovat ennen v 2010, jolloin DNA-selvitys julkaistiin. Lajit erottaa varmiten koirasgenitaaleista ja daletyyppistä koirasta ei tietääkseni ole Käsivarresta havaittu. Muistaakseni yhtään selvää DNA-varmistettua dalenaarastakaan ei käsivarresta ole. Naarasgentsujen ja myös DNA-barcoden kirjavuus lajiparin tai ryhmän yksilöissä nimenomaan käsivarren seudulla on kuitenkin edelleen hämmentävä. Muuten, tarkoitatteko sillä piikillä takaruumiin kärjen alaosasta työntyvää supragenitaalilevyä? Sivulta katsoen se on lituska, sen muoto on alta katsoen tärkeä tuntomerkki tässä ryhmässä. Tosin mainittujen kahden lajin välillä sen ero ei ole kummoinen.

Joo, tarkoitin piikillä juuri sitä mutta en niin pitkälle päässyt ennen levitystä määrityksessä, jotta olisin alta kuvannut. Tämä on ihan Kilpisjärven rannan läheltä, Käsivarrentien ‘alapuolelta’.
Palaan asiaan kun saan laudasta.

1 tykkäys