Ascofrancen perustaja Christian Lechat on menehtynyt

Christian_Lechat_Somiedo13
Kuva on otettu 5.6.2013 Somiedossa.

Eilisiltana luin kauhukseni Ascofrance foorumilla viestin Christianin äkillisestä kuolemasta. Tälläkin foorumilla on henkilöitä, jotka ovat rekisteröityneet ascofranceen. Foorumi kokoaa yhteen kotelosieniharrastajia ja asiantuntijoita ympäri maailman ja jakaa siten pirstaleista tietoa kotelosienistä ja helpottaa kotelosieniharrastusta.

Minulla on ollut ilo tavata hänet kaksi kertaa kansainvälisissä kotelosieniharrastajien tapaamisissa ja olen toimittanut hänelle muutamia näytteitäkin. Sain häneltä heinäkuussa julkaisun, jossa yksi näytteistäni on mainittu, kun hän yhdessä J. Fournierin kanssa kuvasi 3 uutta Hydropisphaera lajia.

Christian oli erikoistunut hypocreales lajeihin, alallaan arvostettu ja mukavaa juttuseuraa.

Hänen kuolemansa on iso menetys tiedeyhteisölle.

Surullisena: Marja

1 tykkäys

Ikävä uutinen. Toivottavasti se ei tarkoita, että AscoFrance häviää. Se on korvaamaton tietolähde, josta saa paljon tietoja joita ei tiedejulkaisuista ilmene. Ja usein myös ei-julkaituja tietoja jo etukäteen.

1 tykkäys

Hei,

toivotaan todellakin, että foorumi säilyy! Ainakin Michel Hairaud kirjoitti siihen tyyliin ilmoittaesaan Christianin kuolemasta : Ascofrance doit rester ce lieu de rencontres, de partage et d’amitié que Christian a créé. Nous y veillerons.
Ascofrancen lopettaminen olisi valtava isku kotelosieniharrastukselle ympäri maailman. Minulle se on ollut tärkein foorumi koko internetissä jo yli kymmenen vuoden ajan.

Ascofrancella ja ascomycete.org:lla on paljon yhteisiä toimijoita, joten ehkäpä se tai jokin ranskalaisista sieniyhdistyksistä jatkaa foorumin toimintaa.

Marja

1 tykkäys

Toivotaan näin. Vaikka synytyisi jonkinlainen tukiyhdistys, jonne voisi maksaa muutamn kympin vuodessa - mielelläni maksaisin.