Echinosphaeria canescens (Lasiosphaeria canescens)

Kävin päiväkävelyllä ja keräsin tänään 30.4 pieniä tummanruskeita piikkipalleroita maapuulta. Olen nyt yrittänyt saada sille nimeä ja päädyin Lasiosphaeria canescens nimeen. Kaipaisin siihen vahvistusta, sillä ei ole minulle yhtään tuttu ja sillä näyttää olevan lajiparina L. strigosa ja itiömitat on iloisesti sekaisin eri lähteissä.

Itiöt ovat taipuneita, 22-30 x 3.8-5.6 µm, asci 123-133 x 9-10 µm ja ruskeat teräväpäiset karvat 300-400 x 12-27 µm. Kasvoi osittain kuorettomalla harmaaleppäpuulla rehevässä paikassa (entinen metsittynyt maankaatopaikka).

1 Like

Hei Matti,

minulla on muutama Lasiosphaeria listoillani mm. L. canescens. Ehkäpä muisti pettää, mutta muistelisin sen olevan väriltään ruskehtava ei musta. Näiden karvat näyttävät kuitenkin skoopissa ruskeilta eivätkä mustilta eli luultavasti ok.

En tiedä, onko tästä sinulle apua, mutta kaivoin sen kuvauksen vanhasta Danish Pyrenomycetesin skannauksestani. Uskoisin, että sen mikroskopiat ovat kuivnäytteistä eli voivat olla tuorenäytteiden skopiaa pienempiä. Tässäpä skannaus:

Terkkuja: Marja

Kyllä tuo vaikuttaa Echinosphaeria canescensilta. Mutta kokeile vielä tästä:

https://www.researchgate.net/publication/262693611_Phylogenetic_relationships_of_five_uncommon_species_of_Lasiosphaeria_and_three_new_species_in_the_Helminthosphaeriaceae_Sordariomycetes

1 Like

Kiitokset molemmille. Kyllä se se canescens nimi sopii parhaiten. Ja näyttää siltä, että oikeampi suku on Echinosphaeria. Index fungorum ja GBIF pitävät sitä oikeana ja Laji.fi synonyyminä Lasiosphaerialle.
Stefanin artikkeli pitää strigosa ja canescens lajeja samana, mutta mainitsee, että se on selvittelyn alla. Joten ehkä tästä tulee joskus lisää tietoa.
Canescens nimellä olevia keräyksiä Suomesta oli sekä syksyltä, että keväältä. Voi olla, että tuo normaalia tummempi väri voi johtua siitä, että on talvehtinut? Joka tapauksessa kuvassa näyttää mustemmalta kuin oikeasti on. Täytynee sekvensoida varmuuden vuoksi, kun lajikäsityksessä on vielä epäselvyyksiä.