Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Harvinainen nivicole laji, Dianema nivale

Kuvattu sisällä ja oikea väri näillä 0,7-1 mm kokoisilla kiiltävillä palleroilla on kellertävämpi. Havaitsin nämä tänään risulla, jonka olin kerännyt 26.4.2018. Olin kerännyt risun, koska sillä oli ilmiselvästi jotain Lamprodermaa (luultavasti L. ovoideumia). Nämä löytyivät aivan risun kärjestä ja en ollut todellakaan huomannut näitä kerätessäni risun. Onnellinen vahinkokeräys, sillä tunnistin nämä jo ulkonäöstä Dianema nivale-lajiseksi. Olen löytänyt lajia kerran aiemminkin huhtikuussa 2012 kaksi itiöpesäkettä, joista jäi määrittämisen jälkeen hyvin vähän jäljelle. Nyt kokoelmissani on vihdoinkin toinen peräti 5 itiöpesäkkeen näyte. Osasin nyt ottaa vain vähän yhdestä pesäkkeestä silmämääräisen määritykseni varmistamiseksi.

Mikroskopiaa 400x. Itiöt ovat kokoluokkaa 8-10, kuten pitääkin.
Käsittääksei kukaan muu ei ole löytänyt tätäkään lajia Suomesta.

Olen vihdoinkin saamassa viime vuoden limasienikeräykseni pakattua ja määritettyä, Ranskan n. 80 näyttettä mukaan lukien kokoelmani kavoivat viime vuonna n. 300 näytteellä, joista suurin osa oli lumensulamisrajoilta kerättyjä. En silti pääse vielä huokaisemaan helpotuksesta, sillä sieninäytteitä on vielä valtava kasa käsittelemättä ja olen vuosia jäljessä näytteiden kirjaamisessa exceliin.

2 Likes