Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Heleomyzidae. [Orbellia sp.]

Tämä koiras oli rehupaalilla tänään, saman näköisiä -naaraita on ollut aiemmin ja ajattelin kysyä lajia tästä?
Joku otsikon laji se käsittääkseni on, noita ei varmaan samannäköisiä line näin myöhään liikkeellä.

Pentti.

1 Like

Heimoa juu. Hyvä veikkaus on Scoliocentra amplicornis, mutta en ole näiden kanssa vähän aikaan touhunnut.

T: Jere

1 Like

Tässä vielä lisäkuva, olen ajatellut että voisiko se Orbellia nivicola

Siellä on hyvin lannantuoksuinen ympäristö jossa on lietelantaa pelloille ajettu.
Tuo kyseinen laji vissiin on komposteilla myös tavattu.

Hei,
A. J. Woznica ilmoitti minulle seuraavaa: Not Scoliocentra (not a member of the tribe Heleomyzni!). It’s Orbellia sp. (better to use as sp. than O. nivicola.

Terv. Pentti

1 Like

Hienoa, että selvisi. Tämä porukka on minulle edelleen vähän outo ja jostain syystä hankalasti lähestyttävä.

Etsin tuota lajia vihkosta mutta eipä löytynyt, olisi muutama havainto tarkistettava?

Löytyy nimellä Gymnomus amplicornis: https://laji.fi/taxon/MX.279624

Kiitos, olen huomannut viime aikoina että lajikortilla ei näy enää synonyymeja eli lajin aikaisempia nimiä.

Hups, unohdin että laji on siirretty sukuun Gymnomus.

Pitääpä lisätä vanha nimi taksononiatietokantaan.

Jere

Kiitos Jere, aikaisemmin Vihkosta löytyi laji jos sitä sattui hakemaan vanhemmalla nimellä.
Onkohan nykyinen systeemi ollut tarkoituksellinen vai tullut huomaamatta.
Pentti.

Hmm, eikös niitä juuri päivitetty niin, että lajikortilla näkyy synonyymien lisäksi myös muita tietokantaan kirjattuja vaihtoehtoisia nimeiä (esim. auct. nec. -nimiä eli yleisiä virhetulkintoja).

Tätä Scoliocentra/Gymnomus amplicornis-nimiparia ei näkynyt, koska vanhaa nimeä ei taksonomiatietokannassa ollut. Lisäsin sen juuri.

EDIT: ah, huomaan, että sitä on taas muutettu. Vaihtoehdoiset nimet eivät näemmä enää näy etusivulla, ne on työnnetty välilehdelle “Taksonomia”, mikä on hieman harhaanjohtavaa.

Hei. testasin ja niin se toimii edelleen, kunhan nimet vain ovat tietokannassa. Scoliocentra amplicornis-nimeä ei systeemissä ollut lainkaan, joten ei ihme, ettei sitä löytynyt. Nyt on. Yleisempiä synonyyminimiä lisäillään pikku hiljaa.

1 Like