Humalanvieras

Retkeilyksvion mukaan humalanvieraalla on kaksi muunnosta var. europaea ja var. halophyta. Minun humalanvieraani kasvaa kuivalla maalla kaukana merestä villintyneen lipstikkapuskaan takertuneena: nimestä sen jo kuulee, tämä ei ole mikään halofyytti. Kuitenkin vertasin kuvaukset.

Ensin pääkaavassa:

  • varsi ja kukat punertavia - C.europaea
  • varsi ja kukat kellertäviä; pellavalla - C. epilinum

Minulla kukat ovat puhtaan valkoiset mutta kuin ei ole pellavalla valitsen C. europaeaen, varsinkin kun epilinium on hävinnyt Suomesta.

Sitten europaean muunnokset:

  • var. e: varsi paksuhko; var. h: varsi melko ohut. Mittasin kymmenestä kohdasta ja keskiarvo on 0,52 mm kun jätin varren sippipalteet pois laskusta. Minusta melko ohut.

  • var. e: varsi haarova; var. h: niukkahaarainen. Yritin laskea haarat noin 25 sentin matkalta ja olin löytävinäni kaksi. Minusta niukkahaarainen.

  • var. e: ei tietoa varren väristä; var. h.: varsi tav. tummanpunainen. Minulla lähinna vihreänvalkoinen paisti siipipalteet paikoin hieman purppuranvärisiä valon puolella.

  • var. e: sykeröt tav 10-15 mm leveitä; var. h: tavallisesti alle 10 mm. Minulla keskimäärin 9,2mm (luku korjattu).

  • var. e: useimpien kukkien teriö 4-luskainen; var. h: teriö tav. 5-liuskainen. Laskin muutamasta sykerösta kaikkien kukkien terälehdet, 19 4-luskaista ja 30 5-liuskaista.

  • Var. e: verhiö halkoinen - jakoinen; var. h: jakoinen - osainen. Minulla lähinnä jakoiset.

Joten aika vaikea tästä on päästä yksiselitteiseen tulokseen muuta kuin ekologian perusteella. Vaikeaa on määrittää sellaisia, joita ei tunne entuudestaan.

Teriö on 4-liuskainen,varsi vaalea, joten ssp. europaea. Alalajeista on välimuotojoa, kun edetään rannikolta sisämaahan. Vois siis olla hankalasti tunnistettava,

yt., Henry Väre, yli-intendentti