Hyönteistietokanta [ei vastaa]

Hyönteistietokanta on toiminut pari päivää todella hitaasti, ja tänään en ole saanut välttämättä edes yhteyttä (nyt juuri sain, mutta tooooodella pitkällä viiveellä). En keksinyt nyt muutakaan paikkaa ilmoittaa asiasta, kun tietokanta sijaitsee Luomuksen palvelimilla ja Lajitietokeskuskin käyttää ko. lähdettä tietokannassaan.

Koska käytän erillistä ohjelmaa yhteyden luomiseksi, ja nettikäyttöliittymää käyttävien palautteen mukaan heillä on sama ongelma, ei hitaus ole nettikäyttöliittymässä, vaan itse tietokannassa.

Voitteko tehdä asialle jotain? Tai tiedättekö kuka on oikea taho, jolle palaute olisi järkevä antaa?

Kiitos ilmoituksesta @harrynystrom. Hyöntietietokannan rajapintaa pyörittävä virtuaalipalvelin oli jumissa, uudelleenkäynnistys palautti sen normaaliin toimintaan.

1 tykkäys

Kiitos, @mikko! Eli tämä kanava oli ihan oikea. :slight_smile:

@mikko: Hyönteistietokannan palvelin näyttää taas olevan jumissa. Ehtisikö joku boottaamaan? :slight_smile:

Hei kiitos ilmoituksesta @harrynystrom kone on nyt bootattu ja toivottavasti toimii kuten pitää :slight_smile:

1 tykkäys

Kiitos teille! Sehän lähti pelittämään heti entiseen tapaan. :slight_smile:

@mikko @Viltsu Ja taas näyttäisi palvelin tarjoavan “ei-oo”:ta. Apu otetaan vastaan. :slight_smile:

Käynnistin uudelleen palvelua pyörittävän virtuaalipalvelimen, toivottavasti auttaa taas vähäksi aikaa.

1 tykkäys

Jo vain toimii - kiitos Tapani!

@mikko, @Viltsu, @TapaniL Hyönteistietokannan palvelin ei vastaa pitkästä aikaa. Tulitukea? :slight_smile:

Tahma alkoi jo eilen illalla. Klo 23:00 vielä onnistui havaintojen talletus, mutta reilua puolta tuntia myöhemmin ei enää kirjautuminen mennyt läpi ja luulin ongelman johtuvan jostain varmistusrutiinien käynnistymisestä?
Ennen puolta yötä osoite ei sitten vastannut enää lainkaan…

Hei kiitos tästä käynnistin koneen uudestaan. Lisäsin tämän koneen myös meidän sisäiseen seurantaan joten jatkossa toivottavasti pystymme reakoimaan näihin nopeammin (normi työajan sisällä toki).

2 tykkäystä

Facebook-ryhmissä on ilmoitettu ongelmia kirjautumisessa Hyönteistietokantaan, vaikka itse tietokanta toimii. Minullakin näitä on ollut, mutten juuri nyt pääse itse sitä testaamaan.

Käynnistin uudestaan palvelinsoftan, ainakin itse onnistuin sen jälkeen kirjautumaan Hyönteistietokantaan.

2 tykkäystä

Joo, nyt taas toimii, kiitokset. Jatkossa tiedän, että jos tällaisia ongelmia, laitan siis tänne viestiä. Noin 2-3 viikossa koetan saada nyt nuo nyt keskeneräiset hommat hoidettua, uusien havaintojen kanssa pitää sitten varmaan ruveta uutta järjestelmää opettelemaan.

Nyt ei sitten taas pääse sisään, ja tulee “The service is unavailable.” ilmoitus. Toivottavasti ei ole kokonaan suljettu, vaan tilapäinen ongelma?

Hyönteistietokantaa ei ole vielä suljettu. Palvelimella on ongelmia, joita selvitellään.
Palvelu on toiminut todella hitaasti tai käytännössä operaatiot epäonnistuvat usein, joten en suosittele käyttöä ennen kuin ongelma on selvitetty.

Ok, seuraan tilannetta. Olisi kyllä hyvä, että tuonne hyönt tietokannan etusivulle tulisi selkeä tieto, koska se siten suljetaan, jotta osaisi ottaa kopiot ym. ajoissa ainestoistaan, ja toki mielellään myös lukisi perustelut, miksi tämä kahden järjestelmän kuvio pitää ajaa alas. Tuossa vanhassa on ainakin minusta tiettyjä etuja. Jossain vaiheessa voisin alkaa myös sitten kysellä tämän uuden asioista, pikaisella perehtymisellä olen kohdannut muutaman ongelman, joista en ole vielä saanut selvitettyä, ja niiden takia olen tätä vanhaa halunnut käyttää.

Sulkemisajankohdaksi on ilmoitettu 25.5.2018. Siitä oli asiaa mm. Hyönteisviikonlopussa. On totta, että tiedotuskanavia pitäisi olla useampia, jotta se tavoittaisi mahdollisimman monet käyttäjät.

Niin montaa tiedotuskanavaa ei olekaan, jotta kaikkia tieto tavoittaisi. Kahden järjestelmän ylläpito ei ole järkevää ja EU:n tietosuoja-asetus antoi viimeisen niitin.