Iso valkoinen kääpä vanhassa koivussa [on mehikääpä Aurantiporus fissilis]

Määritysapua kaipaisin. Turun Ispoisissa 18.8.26 vanhalla järeällä (hädin tuskin) elävällä koivulla isoja yli 20 cm leveitä vaaleita kääpiä. Ympäristö mäntykangasta. Malto säikeistä, kevyttä. Pillejä 2–3 millimetrillä. Yläpinta nukkainen/reunalta hieman karvainen. Tuoreena mieto maku, hieman hapan haju. Mallossa ei KOH-reaktioita. Pillistö kuivui tuollaiseksi ruskeaksi, kiiltäväksi, ja kuivanäytteessä eltaantunut tuoksu.

Itiöt ellipsoidit, öljypisaralliset, CB-, (4,4) 4,6–5,2 (6,1) × (2,7) 2,8–3,4 (3,6) µm, Q = (1,4) 1,5–1,7; N = 31. Sinkilällinen. Rihmastorakenteesta ei kannata kysyä, olen skoopannut kääpiä niin vähän että ne on mulle kaikki ihan samanlaista sotkua.

Voiko tämä olla mehikääpä (Aurantiporus fissilis), vai onko vielä muita vaihtoehtoja? Metsässä luulin Postiaksi mutta ei sitten sopinutkaan.

1 Like

Mehikääväksi sanoisin. Kartanokäävällä on mm. isommat itiöt.

Rihmastorakenne voi olla tällä lajilla vaikea nähdä, koska rihmat ovat yhteen liimautuneita ja lajilla on myös jotain rasvaista ainetta rakenteessaan. Pari kertaa olen skoopannut melko vanhoja itiöemiä, enkä muista tarkemmin, miltä ne näyttivät skoopissa.

1 Like

Kiitoksia avusta! Paljon oli tosiaan öljypisaroita preparaatissa.

Ekaa kertaa tuli tämä laji vastaan, enpä kyllä ykkösenä kangasmetsässä ajatellut törmääväni.