Pälkäne 24.7.2026. Tämä jäniksenpoikanen söi mustaherukan marjoja, mutta kumpi on kyseessä rusakko vai metsäjänis?
Metsäjänis.
Minunkin kotipihallani on tänä kesänä vieraillut harva se ilta tämä pikku “pupu”, jonka minäkin olen ajatellut olevan metsäjäniksen poikanen. Myös se on ollut kovin kiinnostunut marjoista.Tässä kuvassa vierellä on karviaispensas, josta se hetken syötyään kääntyi punaherukkapensaaseen päin. Kun marjat olivat aika ylhällä, se nousi useita kertoja takajaloilleen päästäkseen kurottamaan niihin. Olin vain liian hidas saadakseni tilanteista kuvaa… Eräänä toisena päivänä näin sen kiinnostuvan myös taikinanmarjoista. Kiva näiden touhuja on seurata
![]()
Meillä myös näkyi jäniksen poikanen pihassa useana iltana, kunnes se raukka oli ilmeisesti helteiden aikana yrittänyt mennä juomaan pihalammesta ja pudonnut sinne kohtalokkain seurauksin. ![]()
Tämän jälkeen asensin muoviverkkoa lammen ympärille jottei näin kävisi toiste.
Mikset laittanut sille portaita, jotta olisi päässyt pois lammesta. Verkolla eristetään eläimet juoma- ja vilvoittelupaikasta helteillä. Jänikselle sopiva olisi lauta tai kaksi rinnakkain, johon laittaa poikkirimoja pitoa antamaan. Siitä voi tehdä koristeellisen, jotta ei rumenna allasta. Toinen vaihtoehto on pintalaho puunrunko.
Minun pihallani kävi huonosti siilille, joka oli yöllä mennyt juomaan muovisesta suihkulähteestä, eikä tietenkään päässyt pois. Löysin sen aamulla kuolleena. Siihen loppui veden solinan kuunteluni, vaikka se kaunista ja rauhoittavaa olikin. Vesi pois, rautakangella reikiä altaan pohjaan, multaa täyteen ja kukkia siihen. Jo vuosia se on palvellut oivallisena kukkapenkkinä, johon nurmikon juolavehnät eivät pääse luikertelemaan. Harkitsin kyllä Tarjan kuvailemaa lautakonstia, mutta lopulta päädyin kuitenkin luopumaan lammesta.
Puutarhan eläimille olisi kuitenkin hyvä laittaa juomapaikka ja linnuille kylpypaikka. Minulla on käytöstä poistettu muurinpohjapannu, johon ei pääse hukkumaan. Siihen on perhosten, kimalaisten ja muiden hyönteisten turvallista laskeutua reunalle juomaan. Lumpeille minulla on kaksi vanhaa saunapataa, joihin olen laittanut paksun kelottuneen männynoksan portaaksi poispääsyä varten. Nämä ovat kivien päällä, joten jänikset ei niihin pääse. Linnuille olen valanut betonista kylpypaikan. On myös kaksi isoa savista aluslautasta (toinen lasitettu), joista voisi myös siili juoda, jos niitä enää täällä olisi. Vielä suunnittelen kaivaa maahan loiva luonnonallas, josta myös jänikset ja kauriit voisivat juoda. Savimaassa voisi vesi pysyä ilman allasmuoveja tai -kumeja. Toki asun lintukosteikon rannalla, joten on täällä juomapaikkoja isoillekin eläimille.
Lampi on muodoltaan hankala, kokeilin viimekesänä siihen viritellä jotain lautakyhäelmää mutta ei toiminut.
Olen kaivanut sen pieneen rinteeseen ja muovittanut, reunoilla on kiviä kyllä ja kohensin isompia kiviä vielä niin että olisi esteenä.
Laitoin verkon vain osittain, sille puolelle mistä helpommin käy vahinko. Minulla on kyllä juomakaukaloita pihassa mutta tämä ei ollut ilmeisesti niitä löytänyt.