Jokohan olisi Larinus turbinatus? [On]

Ohdakekärsäkkäät (Larinus sturnus) ovat minulle tuttuja kolmen vuoden takaa. Tänään tapasin tämän kärsäkkään kyhjöttämässä huopaohdakkeen kukasta. Kärsä vaikuttaa suoralta ja aika lyhyeltä. Ikävä kyllä siltä oli toinen tuntosarvi kadonnut elämän tiimellyksessä. Turbinatuksiahan ei periaatteessa täällä Pohjois-Karjalassa pitäisi vielä olla, mutta toisaalta täällä foorumillakin on ollut puhetta siitä, miten vauhdilla ne ovat valloittaneet Suomenmaata. Eli jospa sittenkin… En kyllä omatoimisen määrityksen perusteella tohdi mennä ilmoittamaan tätä Pohjois-Karjalan ensimmäiseksi Larinus turbinatus -havainnoksi, joten asiaan vihkiytyneiltä toivon mielipiteitä. Tämä ei ollut kovin kookas. Ehkä 8 mm.

Joensuun Kiihtelysvaara 24.6.2026

3 Likes

Juu, on se Larinus turbinatus! Ötököillä on kyllä uskomaton vauhti levitä!

1 Like

No, todellakin! Uskon sinua, Pekka. Kiitos :heart_exclamation: Olen valmis ilmoittamaan tämän havaintonani kuvien kera. Onhan siinä viikko aikaa perua/muuttaa havainto, jos toisin ilmenisi. Oikeasti toivonkin, että Larinuksiin tutustuneet ottaisitte osaa tähän ketjuun!

1 Like

Tais toi turbinaattori jättää Pälkäneen väliin kun ei ole vielä meidän huopaohdakkeissa näkynyt?

Tsekkasin Lajitietokeskuksen karttaa: etelä-itäpainotteinen on levinneisyys.

“Ei yksi pääsky kesää tee…”, sanotaan. Yhden turbinaattorin minäkin vasta näin. Odottakaamme rauhassa lisää. Huopaohdakkeita vaan syynäämään! Niitähän nyt riittää.

Aikamoisen loikan tubinaattori teki itäpohjoiseen. Jos yksi pääsky ei tee kesää, niin tekisikö yksi pääskyntäikärpänen? Löysin sen Pallastunturilta. Edellisin pohjosin havainto oli Laji.fi- sivustolla Hailuodosta. Loikka linnuntietä 342 km. Pääskyntäikärpäsen on täytynyt lentää sinne itse kun oli juuri laskeutunut räystäspääskyn selkään ja pudottanut siivet, muttei vielä ollut tunkeutunut iholle verta juomaan. Minulla on noin kymmenen vuoden takaa havainto Äkäslompolosta hirvikärpäsestä. Löysin sen lakistani käydessäni Isokaupinjärven rannalla. Saattaahan kuitenkin olla, että se mokoma kulkeutui lakissani Luopioisisita asti sinne, eikä hirven mukana?

1 Like

Tämä on tosiaan turbinatus.

Kaksi viikkoa on vierähtänyt. Yhä tämä ainokainen odottaa puolisoa ja lisääntymismahdollisuuttaan. Tässä välillä minulla ei ole ollut yhtään havaintoa tästä.Tunnistin yksilön puuttuvasta toisesta tuntosarvesta. Täplätkin täsmäävät. Oli vaihtanut huopaohdaketta kymmenisen metrin päähän.

Joensuun Kiihtelysvaara 8.7.2026

2 Likes