Joku pussikas? + tuominuijapistiäinen?

Maantiellä liikkui roska. Ikinä ei ole tällainen tullut vastaan, ainakaan niin että olisin eläväksi tunnistanut. Pystyykö tämän toukan jotenkin tunnistamaan kännykkäkuvasta? En saanut parempaa kuvaa.

Laitetaan tähän vielä tuo mahdollinen tuominuijapistiäinen. Alle 100 havaintoa ilmoitettu laji.fi niin ajattelin varmistaa. Samalle se näyttää kuin muidenkin tuominuijapistiäiset, mutta kuitenkin. Havainto siis Savonlinnassa.

Tuosta “roskasta” niin itse olen kasvattanut näitä Psyche castan toukkia ja minusta voisi olla se, mutta on hankala sanoa, kun pussi ei näy kokonaan ja tosin jo tästä kuvastakin näkyy, että toukkapussi ei ihan täsmäisi castan toukkapussin kanssa, mutta uskon, että niissä olisi vaihtelua. Jos ei casta niin sanoisin Acantopsyche atra, koska sillä on enemmän kuvasi toukan näköinen pussi. Katsotaan, jos joku fiksumpi tulee ja vastaa!:+1:

1 Like

Pari kuvaa löytyy toukkapussista, mutta en siinä hätäkässä edes älynnyt, että toukkapussillakin voi olla väliä. :person_facepalming:

Oliko toukkain Savonlinnasta? Ja kokokin olisi ihan hyvä tietää.

Joo, Savonlinnassa oli molemmat. Kokoa en siinä tullut katselleeksi. Olisiko ollut tulitikun mittainen? En kyllä osaa sanoa. Jos ei pysty tosiaan kuvasta muuten päättelemään niin ei voi mitään. En kerennyt parempaa kuvaa ottamaan, enkä mittaa katsomaan.

Nyt taisin tunnistaa! Luulisin, että tässä on kyseessä Canephora hirsuta eli sysiukkopussikas. Ks. linkki https://laji.fi/taxon/MX.58842/identification?showTree=true Laji on luokiteltu silmälläpidettäväksi aiempina vuosina, mutta 2019 ihan elinvoimaiseksi. Savonlinnan korkeudella kuitenkin tällaisen lajin näkeminen on joko hieno ( itse en ole koskaan) saavutus tai sitten epätodennäköistä ja jos satunkin olemaan väärässä niin pyytäisin, jotakuta korjaamaan.

Canephora hirsuta (ja Pachythelia villosella) ovat selvästi isompia kun muut Suomessa. Tuosta ei voi kokoa päätellä. Luultavasti kuitenkin on Sterrhopterix standfussi. ali

Kiitokset vastauksista. Ensi kerralla kun tavataan pussikkaan kanssa niin pitää tehdä mittaukset! Ihan kiva oli silti tuollainenkin nähdä.