Tässä on kaksi kimppua kookkaita käämisiä. Niiden koko perineen on 1,5 cm. Tällaisia käämisiä ovat kaneli-, tumma- ja upeakääminen. Kaneli- ja tummakäämisiin olen törmännyt usein, mutta näistä en värin perusteella osaa sanoa kumpi on kyseessä. Upeakäämisen pitäisi taas olla suklaanruskea.
Nämä kimput ovat voimakkaasti sisäänpäin kallellaan. Voiko siitä päätellä mitään? Ja mitä nämä ovat. Ovatko kaneli-, tumma- vai "suklaa"käämisiä? Tuo viimeinen viittaa upeakäämisen englannin kieliseen nimeen?
Onko teilläpäinkin ollut kuivat kelit?
Näyttäisi siltä, että on päässyt ennen aikojaan kärjistään kuivahtamaan. Luulen kuitenkin , että on Stemonitis axifera.
Käämiset kehittyy sellaisena tiukkana suppuna. Siitä sitten yksittäiset sporangiot alkavat kypsyessään harottamaan kukin erillään ja syntyy se käämispuska. Jos kehitys häiriintyy niin suppu ei aukea kunnolla vaan jää kärjistään kiinni. Supuilla näkee usein tuollaisia mustia kärkiä, voi olla kuivumisesta kuten Marja ehdottaa tai jostain muusta kehitystä häirinneestä syystä.
Upeakääminen on minulle hieman mysteerilaji. Se on ulkomuodoltaan oikeastaan vain kookas pöllikääminen ja jotkut tutkijat pitävätkin niitä samana lajina. Itse olen löytänyt monasti pöllikäämistä, joka on siis myös kookas laji, mutta tuo upeakääminen ei vaan oikein ole natsannut. Pölli/upeakääminen on siis se kolmas kookas käämisemme.
ja väriltään tuoreena “suklaan ruskea”. Tuo voi olla kanelikääminen, mutta skooppaamatta menee arvailuksi.
Kiitos molemmille Marja ja Henri! Keiteleellä on ollut rutikuivaa reilun kymmenen päivän ajan. Kaikki löytämäni limasienet ovat olleet varjoisissa ja hieman kosteammissa paikoissa. Jotkut ovat kestäneet kuumuuden, mutta eivät kaikki.