Kapea ja raidallinen [Halictus rubicundus, punajalkavakomehiläinen]

Pituus noin 13 mm, vaikutti tasaisen kapealta. Mistähän päin minun kannattaisi lähteä etsimään lajia? Vinkit tervetulleita. Ilman muuta valmis vastauskin kelpaa! :wink: Nuo täysin keltaiset jalat ovat aika erikoiset, jos se sattuisi olemaan joku mehiläinen. Sahapistiäisillä on keltaisia jalkoja, mutta se nyt ei käy…



Joensuun Kiihtelysvaara 2.8.2020

Tulee mieleen Lasioglossum porukka, voi olla tietysti jotain ihan muuta

Jyri, kiitos! Enpä usko, että tämä olisi jotain muuta. Lasioglossumiksi nimittäin itsekin alun alkaen epäilin, mutta sitten epäusko iski. Tosin en älynnyt kiinnittää huomiota kuin tutumpaan albipesiin eli valkohietamehiläiseen. Tämä on mielestäni koiras ja olen tottunut tämän lajin koiraan ja naaraan erilaisuuteen. Nyt ryhdyinkin penkomaan tietoa ja kuvia törmähietamehiläisestä (Lasioglossum calceatum). Niilläkin koirailla on yleensä sitä punaruskeaa väritystä tergiittien sivuilla, mutta ei näköjään aina. Löytyi ihan vain näitä raidallisia. Jalat ovat tällä hyvin keltaiset, mutta olen näkevinäni jalkojen keskipaikkeilla tummennusta. Yleensä ne ovat osittain mustia, mutta alaosa keltainen. Hyvä tuntomerkki taitaa olla tuo keltainen “kuonon kärki” (Nämä minun termini eivät ole hallinnassa! :wink:) Uskoisin, että voisin merkitä otsikkoon ainakin “ceeähvällä”. Jos joku tietävämpi kertoo lisää, niin voihan sen sitten muuttaa.

Taitaa olla Halictus rubicundus koiras. Takaruumiin selkäkilpien takaosissa on tällä selvät karvavyöt, mikä erottaa Halictus:ksen Lasioglossum:ista.

1 tykkäys

Ei mennyt edes puolta vuotta, kun ongelma ratkesi! Kiitokset sinulle, Ilmari! :smile: