Tällaisia n. 5-8 mm pitkiä kaskaita näkyi runsaasti pienellä ruusupensaalla. Pystyykö määrittämään?
Salo 28.9.2025
Tällaisia n. 5-8 mm pitkiä kaskaita näkyi runsaasti pienellä ruusupensaalla. Pystyykö määrittämään?
Salo 28.9.2025
Hyvät kuvasi innostivat minua etsimään tietoa näistä kaskaista, joita en ole itse koskaan tavannut. Tällaisena maallikkona päädyin tulokseen, että voisi olla Fieberiella septentrionalis. Mitä mieltä itse olet? Niitä on tavattu Helsingin ja Turun seuduilta ja väliseltä alueelta, joten Salossa on oiva havainnnontekomahdollisuus. Varsinkin alemmassa kuvassa näkyy tämän kaskaslajin eriloisen hauska silmä!
Hyvältä ehdotukselta vaikuttaa. Odottelen vielä, josko lisää mielipiteitä/vahvistus tulee.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.