Kehrääjäkoin toukkia [Yponomeuta padella]

Etelä-Pohjanmaa, 4.7.2022.
Mikähän laji on kyseessä? Ovat marjatuomipihlajassa.



9.8.2022. Samoissa pensaissa oli tämä aikuinen yksilö. Pystyykö tuosta tunnistamaan tämän aikuisen yksilön?

Yponomeuta evonymella, tuomenkehrääjäkoi kyseessä. Hieman kulkneet siivet tuolla aikuisella, mutta tuosta kyllä erottaa. Omissa nurkissa ollut nyt pari vuotta paljon näitä.

Eikö tuomenkehrääjäkoilla ole paljon enemmän noita mustia pisteitä siivissään?

“Etusiivet puhtaan valkeat, niissä viisi pitkittäistä riviä pieniä, mustia pisteitä; näistä etummainen ei ulotu keskikohtaan, takimmaisessa 9-11 pistettä.” - Laji.fi

Isäntäkasvin (Amelanchier) perusteella olisi pikemminkin pihlajankehrääjäkoi, Yponomeuta padella. Perhostuntijat varmasti korjaavat, jos olen väärässä.

Olen näitä googletellut ja samaan olen päätynyt. Ulkonäön ja levinneisyyden perusteella vaihtoehdot on joko pihlajankehrääjäkoi tai omenankehrääjäkoi. Ravintokasvin perusteella luultavammin pihlajankehrääjäkoi, kun sen ravintokasveiksi on lueteltu monipuolisemmin pihlajat, orapihlajat, prunuksia (oratuomi, luumu), ja omenankehrääjäkoille ainoastaan omena.

Joo, tämä on Yponomeuta padella. Ainakin pääkaupunkiseudulla lajilla tuntuu olevan hyvä vuosi. Pihlajista löytyy helposti!

Näitä oli tänä vuonna entistä enemmän marjatuomipihlajalla niin seurasin niitä sitten tarkemmin.
Toukkia 24.6.

Kotelorykäelmän löysin 1.7.

Otin kotelot talteen ja yhden niistä kaivoin paremmin esille.

14.7. ne olivat sitten jo kuoriutuneetkin.


Tuossa viimeisessä kuvassa on yksilö, jolla oli kaikista eniten harmaata siivissään. Eikös se ole varmistava tuntomerkki, että nämä ovat nimenomaan pihlajankehrääjäkoita?

1 tykkäys

Tietääkseni lajit malinellus/padella voi erottaa varmuudella vain ravintokasvin perusteella. Aikuisilla ei ole eroja ulkoisesti, genitaaleissa eikä viivakoodissa.

Useasta lähteestä olen kylläkin lukenut, että puhtaan valkoisista muodoista ei voi erottaa padellaa, malinellusta ja cagnagellaa toisistaan (ilman ravintokasvin tuntemusta), mutta että osittain harmaaksi värjäytynyttä muotoa olisi vain padellalla. Omaa kokemusta ei kylläkään ole.

1 tykkäys

Näin voi ollakin; pitääpä kysellä asiasta hieman lisää.