Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Kelta- vai kavalakärpässieni?

Pari päivää sitten Helsingin Uutelassa rannan tervalepikon vaihettuessa kuusiin huomasin puhtaalla neulaskarikkeella haaleasti vihertävälakkisen sienen. Jalka oli tiukasti syvällä neulaskarikkeessa ja sieni oli vaikea irrottaa alustastaan ja hajosi irroitettaessa jonnin verran.

Keltakärpässieni on yleensä miltei valkoinen ja lakissa on runsaasti popkornia. Siitä on kuitenkin olemassa jotain sileälakkista melko kellertävää (tai jopa vihertävää?) versiota, jota en kuitenkaan ole itse koskaan nähnyt.

Kavalakärpässientä ei kait ole vielä Helsingistä löytynyt. Itse en osaa tästä oikein päättää onko kelta- vai kavalakärpässieni. Paikalla oli vain tämä yksi itiöemä. Minusta tämä ei kyllä näytä yhtään keltakärpässieneltä. Tupesta en osaa sanoa, voi olla että hajosi kun kairasin sientä irti karikkeesta. Rengas on uurteeton.

Kyllä minä keltakärpässientä tähän kannattaisin, on vain hiukan kärsinyt itiöemä. Suojusjätteiden vähäisyys ei ehkä ole mikään kovin luotettava tuntomerkki, kun ne voivat syystä tai toisesta pudota matkasta pois. Toki kavalakärpässieni voi olla aika vaihtelevan näköinen.

Ok, kiitos avusta.