Hieno kiitäjäinen hiekkatiellä. Jäi oikein poseeraamaan. Mahtaisiko kyseessä olla sinikiitäjäinen (Carabus violaceus), tai jokin lähilaji?
Kuiva kangasmetsä. Oulu, Annalankangas 19.7.2026
Hieno kiitäjäinen hiekkatiellä. Jäi oikein poseeraamaan. Mahtaisiko kyseessä olla sinikiitäjäinen (Carabus violaceus), tai jokin lähilaji?
Kuiva kangasmetsä. Oulu, Annalankangas 19.7.2026
Komean kokoinen ja upeat metallinhohtoiset värit! Olen itse kuvannut vain puisto- ja kyhmykiitäjäisiä, mutta nettikuvavertailun perusteella tämän täytyy mielestäni olla mainitsemasi laji. Juuri nyt ei taas Laji-sivusto toimi, joten en pysty näkemään, olisiko muita vaihtoehtoja tarjolla.
Kiitos! Sinikiitäjäiseen olen minäkin päätymässä.
Peitinsiivissä ei näy kuoppia, joten se jo sulkisi pois samantyyppisiä lajeja.
Kyllä tämä on Carabus violaceus. Carabus glabatuksella voi myös olla tuollaista sinistä kiiltoa etuselän reunoissa, mutta ei violettia.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.