Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Kotka käyttöön kokeneille harrastajille?

Hei.

Olisiko mahdollista, että kokoelmatietokanta Kotka avattaisiin kokeneille, merkittäviä kokoelmia omistaville harrastajille?

Kotkassa on valmiina käytännössä kaikki ne ominaisuudet, joita kokeneet havaitsijat säännöllisesti kaipailevat (mm. viimeksi kaipaillut mahdollisuudet merkitä eri taksonien välisisiä riippuvuussuhteita havinnossa, DNA- yms. näytteiden koodeja jne.). Kaiken sen duplikointi Vihkoon tuntuu turhaan kahdesti tekemiseltä.

Myös Kotkan näytekohtainen laina- ja lahjoituskirjanpito olisi varmasti harrastajille hyödyllinen!

Ongelmana tässä on käytännössä varmaan se, että Kotkassa on sensitiivistä dataa, mutta tietääkseni ei tällä hetkellä juurikaan suodatusta sille, kuka näkee mitäkin. Se pitäisi varmaan lisätä, jos systeemi avattaisiin edes harkintaperusteisesti harrastajille. Luulen, että asia olisi kuitenkin vaivan arvoinen; sitä kautta saisimme todennäköisesti (vihdoin!) kaikkein arvokkaimpia aktiiviharrastajien näytetietoja suoraan talteen museoiden kanssa yhteensopivaan muotoon.

4 tykkäystä

Kannatan! Tämä olisi tärkeä kehityskohde. Minulla on varmaankin yhtenä harvoista ei-museolaisista Kotkaan tunnukset (OULUn alla) ja se kyllä helpottaa omien näytteideni käsittelyä todella suuresti. Havainnot eivät jää jumimaan museon työntekijäpulan vuoksi vaan saan ne tyrkättyä helposti Kotkaan ja näkymään Laji.fi:ssä. Lahjoitan vuosittain melko suuren määrän sammalnäytteitä OULUun. En kuitenkaan ole harrastaja, vaan teen tätä enimmäkseen työkseni.

1 tykkäys

Olen joskus itsekin tiedustellut asiaa, mutta se keskustelu jäi auki.

Mutta se tärkein: kannatetaan!

Toki on syytä miettiä, ketkä kaikki tunnukset voivat saada, sillä kaikille niitä tuskin voi antaa. Anomusten perusteella hyväksytään/hylätään? Suositusten perusteella?

1 tykkäys

noh, onhan sekin vaihtoehto että jatketaan tuplien syöttämistä… or not.

kannatetaan.

1 tykkäys