Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Kuollut sudenkorento [Somatochlora flavomaculata, täpläkiiltokorento]

Kuolleita on huomattavasti helpompi kuvata kuin eläviä! Mutta onhan liikkuvissa otuksissa oma haasteensa. :sweat_smile: Tämä korento löytyi hengettömänä kuistin nurkasta. Se ei ollut vielä täysin kuivunut. Mikä lie käynyt kohtaloksi… Omat pähkäilyni veivät kiiltokorentoihin. Voisiko tämä olla täpläkiiltokorento (Somatochlora flavomaculata)?

P6285569

Joensuun Kiihtelysvaara 28.6.2018

1 tykkäys

Olen samaa mieltä kanssasi. kuvassa on täpläkiiltokorento (Somatochlora flavomaculata), koiras. Tuossa vaiheessa kiiltokorento on jo varsin mukava kuvattava! Itse yritin eilen kuvailla yhtä, mutta lento oli niin täysin jatkuvaa, että hermot pettivät ja siirryin retkelläni eteenpäin.

1 tykkäys

Ihan oikein arvioitu, täpläkiiltokorentokoiras on kuvissasi, kuten Harri jo vahvisti. Näiden kuvaaminen onnistuneesti lennossa vaatii kyllä pitkää pinnaa, hyvää tuuria ja oikeata kuun asentoa.

1 tykkäys

Kiitän teitä, Harri ja Rane! :rose::rose: Olen samaa mieltä kanssanne live-kuvauksen haasteellisuudesta. Minun on vielä vaikea tunnistaa näitä lennossa. Viime viikolla jahtasin purokorentoa ympäri pihaa. Kun se vihdoin istahti lepäämään, sain kun sainkin muutaman kelvollisen kuvan, mutta aiemmin olin jo onnistunut nappaamaan parempia otoksia, joten sekin jahti oli “turhaa”. Tulihan siinä minulle askeleita… Mielestäni Korentowiki on erinomainen apuri sudenkorentojen tunnistamisessa.

Korjaa tuohon otsikkoon vielä tuo lajinimi, se on flavomaculata.

1 tykkäys

No, jopas sattui…:flushed: