Kuultokarvakka haavanlehdellä

Keräsin eilen haavanlehdeltä valkoisia, 0,1-0,3 mm kokoisia karvakoita ja skoopasin illalla. Tällä on lasimaiset karvat luokkaa 80-120x2-3. Itiöt olivat luokkaa 5-7x2-3 ja askukset n. 28-35x5-6.

Päädyin lajiin Urceolella graddonii.
Minulla on lajista pari aiempaakin keräystä, joiden määritystä olen pitänyt epävarmana. Nyt olen huomattavasti varmempi määrityksestäni. Laji näyttäisi puuttuvan lajilistaltamme.

Laitoin laji.fi:hinkin. Saa nähdä hyväksytäänkö maallikon tekemä, asiantuntijoiden varmistamaton havaintoa listalta puuttuvasta lajista.

1 tykkäys

Mukava löytö ! Enpä ole kohdannut. Lajin nykyinen käypä nimi taitaa olla Urceolella hirta. Julkaistu vuonna 2009 Karsteniassa vol 49: 1-17. Tälläkään nimellä ei näytä olevan havaintoja laji.fi:ssä

Laji.fi:stä puuttuu paljon lajeja, joten siitä ei kannata välittää, joten laita vaan sinne uutta. Maallikot ovat usein tiettyjen ryhmien parhaita asiantuntijoita ja sinä olet yksi niistä. Sitä mukaa kun saadaan uutta tietoa lajeista ja lajikäsityksistä, niin korjaillaan niitä sitten uusille nimille. Tieto muuttuu nykyään aika nopeaan jopa “tunnettujen” lajien kohdalla.