Limasieni, ehkä Badhamia lilacina

Törmäsin Kuusiston sekametsässä karikkeella kasvamassa tällaiseen kirkkaan neon keltaiseen limasieneen (oletan, oli ihan pelkkää pehmeää limaa kosketukseen). Kasvusto kooltaan alle 3cm. Keltaisista limasienistä paranvoi selvästi yleisempi, mutta muodolta näyttää minusta enemmän lajilta physarum virescens. Tästä kuitenkin niin vähän tallennettuja havaintoja että ajattelin kysyä mielipiteitä.


1 tykkäys

Vois hyvin olla, mutta näistä raaoista on paha mennä sanomaan varmasti elikkä ei mielestäni saa varmasti lajilleen. Jos on siinä nurkilla niin muutaman päivän kuluttua on jo luultavasti kypsä ja sitten laji on helppo tuntea. Sammalsolmunen on kyllä yleinen laji, sitä näkee yleensä sammalilla mutta kyllä se kiipeää myös heinille ja korsille ja risuille. Ne kasvustot voivat olla aika isoja ja erottuvat metsässä kauas kirkkaan keltaisina.

1 tykkäys

Tuo on tosi lähellä, käyn parin päivän päästä katsomassa uudelleen miltä näyttää.

Nyt sainkin tosi tarkkaan koluta ennenkuin löysin, kun ei ollut enää keltaista. Saako näistä selvää?


Tästä ei taida saada oikein mitään irti, tai ainakaan minä en saa.

Kameralla vaikeuksia tarkentaa näin pieneen / lähellä olevaan kohteeseen. Kävin ottamassa vielä toisenkin setin, oliskohan näistä enemmän iloa…






Ainoa mikä tulee mieleen on paransylki, Mucilago crustacea, jonka kehitys on häiriintynyt, mutta kyseessä on melko lailla puhdas mutu -arvaus. Voi hyvin olla jotain ihan muuta.

Limasienille käy usein niin että väärät olosuhteet limakkovaiheessa muuttavat ne hyvin omituisen näköisiksi.

1 tykkäys

Hei,

habitus ja aluksi keltaiset kehittyvät pesäkkeet tuovat mieleeni Badhamia lilacinan. Olen kylläkin löytänyt sitä vain kosteahkoilta paikoilta.

t: Marja

1 tykkäys

Kiitos kopista!
Vaikka kasvoikin karikkeella polun varressa ja kuivana päivänä niin itse paikka on kyllä aika kosteaa, vähän “kuopassa” ja kosteammalla säällä tuossa on ihan soista hetteikköä polun vieressä pitkä pätkä.