Lophodermium foliicola

Muutama viesti aiemmin oli puheena kielo ja sillä elävä Lophodermium herbarum. Viestin kielokuvat olivat yhdestä ainoasta kielon lehdestä ja kuvien sienilaji jäi ainakin itselleni epävarmaksi. Kävin myöhemmin samalla paikalla tutkailemassa varmaan 2-3 tuntia kielon kuihtuneita lehtiä enkä yllättäen oikein samanlaisia sieniä löytänyt lainkaan. Sen sijaan hieman isompia, pyöreämpiä ja pulleampia tummia sieniä löytyi aika yleisesti.

Eilen kuitenkin samalta alueelta osui taas silmiin aivan sattumalta yksittäinen kielon kuihtunut lehti, jossa näytti olevan hyvin Lophodermium-maisia sieniä runsaasti. Alla kolme kuvaa, joista alimmassa kielon lehden vieressä verrokkina pihlajan lehtiruoti, jossa kaiketi Lophodermium aucuparieta. Kielon sienet näyttävät omiin silmiini aavistuksen pienemmiltä kuin pihlajan sienet.

Kuvien perusteella väittäisin, että kielolla on Lophodermium herbarum ja pihlajalla L. aucupariae. Noista kielon paksummista pallukoista en osaa antaa edes veikkausta. Samanlaisia olen nähnyt itsekin, mutta kun minulla ei ole aavistustakaan mistä ryhmästä lähtisin niitä määrittämään, niin olen jättänyt ne kuvaamatta ja näytteen keräämättä.

L. herbarum on viimeinkin tullut minullekin parissa paikassa vastaan. Yleisyydestä en osaa sanoa mitään, koska Helsingissä kielojen lehdet ovat jo repeytyneet säikeisiksi, joka vaikeuttaa sienen löytämistä. Samoin L. aucupariae on löytynyt yhdeltä luonnonkasvupaikalta kotipihlajalta (Sorbus aucupariae). Sen löytämistä on haitannut se, että kotinurkillani on etupäässä lehtoa tai sekametsää ja kaikki pihlajien lehtiruodit ovat hautautuneet paljon runsaampien koivun ja vaahteran lehtien alle.

Puolitoista viikkoa sitten kävin Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa, ja siellä L. aucupariaeta näyttää olevan runsaasti. Sen kummemmin etsimättä sitä löytyi sekä japaninpihlajalta (Sorbus commixta) että komeapihlajalta (S. decora). Alla kuva niistä komeapihlajan lehtiruodeissa.

Hei,

oliko ne sisältä vaaleita? Voisi olla jonkin sienen (esim. Typhula) sklerootio.