Loukkokääpä? [kyllä, Caudicicola gracilis]

Löysin käävän, joka ei mielestäni sovi oikein muuksi kuin loukkokääväksi, Caudicicola gracilis. Basidiot ovat pitkiä ja hoikkia ja sterigmat ovat yleisesti 5 mikrometriä pitkät tai pidemmätkin (kuva Caudicicola1, 400x suurennos). Rakkulamaisia basidion tyvisoluja en saanut kuvaan, mutta sellaisiakin tällä nähdäkseni on. Itiöemän reunoilla on runsaasti kuromaitiömassaa (kuva Caudicicola3, otettu pussissa muutaman tunnin olleesta näytteestä), ja kuromaitiöt ovat hieman karheaseinäisiä (ks. kuva Caudicicola2, 100x suurennos, vaikkei karheus siinä hyvin näykään). Kääpä kasvoi puuta vasten nojaavalla koivupölkyllä, joka oli käävän kohdalta lahonnut jo aivan pehmeäksi. Aiemmin lajia on kerätty männyn ja kuusen kannoilta Pyhäjärven Varpusuolta (Kotiranta ym., 2017). Löysin käävän hyvin tavanomaisesta suomalaisesta talousmetsästä.

Mielestäni tämä näyttää varsin kiinnostavalta, eikä lajia ole tietääkseni löydetty (tätä ennen) kuin yhdestä paikasta. Toki laitan näytteen eteenpäin asiantuntijoille.

Caudicicola1


kursivoitu teksti

Mitkäs on kantaitiöiden mitat ja muoto? Kuvan perusteella voisi olla hyvin myös kuromakääpä, Oligoporus rennyi. Caudicicolan pillit ovat aiemmissa paljon hennommat, tällä näyttää vielä aika paksuilta nuo väliseinät.

Kuvasta minullekin tulee kuromakääpä enemmän mieleen reunan pumpulimaisesta olemuksesta, mutta tämän näköisten lajien määritys kuvasta on aika vaikeaa. Kasvupaikka poikkeaa niistä aiemmin löydetyistä oleellisesti, mutta yhden paikan perusteella on turha vetää johtopäätöksiä lajin vaatimuksista. Minulla on onneksi loukkokäävästä vertailumateriaalia kotona, joten voimme tarkistaa sen.

Kantaitiöt ovat melkein pallomaisia, mitat noin 3,2 x 2,9 eli eivät ole O. rennyin itiöitä. Tämä tosiaan jäi pois aloitusviestistä.

Mielenkiintoista, toimittele näyte jossain vaiheessa minulle, niin katsotaan.

Olen nyt katsonut näytteen ja kaikki täsmää täysin loukkokääpään. Tämä on siis toinen löytöpaikka maailmassa tälle lajille. Kysyn vielä haluaako Kotirannan Heikki katsoa näytettä. Hieno löytö!

Kiitos varmistuksesta!

Tämäkin löytyi hyvin tavanomaisesta kosteahkosta kuusivaltaisesta metsästä ojan liepeiltä, mutta kantoja ei tarvinnut tutkia. Potentiaalisia kasvupaikkoja maassamme siis riittää tälle lajille, joten siitä vain kaikki etsimään, jos haluaa löytää kolmannen esiintymän!