Hämeenkyrö 4.10.25, sama runko kuin ed julkaisussa. Tässä taitaa olla kahta lajia
Hyvin todennäköisesti joku ennen Tomentella sukuun, nykyisin Thelephora sukuun kuuluva laji. Ilman skooppausta nimeä ei saa. Koska porukassa suurin osa lajeista on kuvaamattomia, nimen saaminen tarkalleen on vaikeaa skoopillakin. Ulkonäöstä ensin tulee mieleen Thelephora wakefieldiae coll. (entinen Tomentella sublilacina).
Oletko katsonut itiöitä ja rakennetta? Itiöt ovat enemmän tai vähemmän ruskeita ja piikikkäitä.
Kiitos Matti, koitan katsoa saanko itiöt skooppiin näkymään.
Kysympä tässä samalla, että miten tuo CB kanssa toimitaan? Pitääkö se lämmittää ? Tätä yritin käyttää tuon toisen eilen postaamani kääpäepäilyn kanssa mutta mönkään meni kuumensin tai en.
Ei ole wakefieldiae porukkaa, vaan luultavammin Thelephora stuposa coll., mutta vaihtoehtoja näissä riittää. Voisit katsoa ensin vedessä rihmastoa. Löytyykö selvästi kiteistä rihmaa? Ota näyte siten, että näet myös pohjarihmoja. Usein kiteet näkyvät vain vedessä.
Seuraavaksi katso Melzerissä, onko itiöiden apikulus amyloidi. Näkyy parhaiten 1000x suurennoksella. Näillä kahdella asialla tarkistetaan pari mahdollista lajia.
Jos rihmoissa ei ole kiteitä ja apikulus ei ole amyloidi, on luultavasti T. stuposa coll. laajassa merkityksessä. Meillä on ainakin 8 erilaista taksonia siinä porukassa Suomesta. Yksi kiinalaisten nimeämä laji on Thelephora globosa, mutta vaikuttaa siltä, että tällä on hieman isommat itiöt. Kukaan ei tällä hetkellä tiedä, mikä on oikea stuposa.
CB pitää lämmittää melkein kuplivaksi (tämä tarvitaan ainakin joillakin lajeilla). Usein vähempikin riittää. Vasta lämmityksen jälkeen peitinlasi päälle. Mikä siinä on mennyt pieleen aiemmin, mistä mainitsit?
Laitan sinulle vielä sähköpostiisi opasmonisteen.
Kiitos Matti, opasmoniste saapui ja perehdyn siihen syyslomalla oikein ajan kanssa.
Otan työn alle tuon neuvomasi protokollan ja infoilen tänne kun olen päässyt testaamaan nuo liemet.
Olen yrittänyt CB ilman kuumennusta ja sitä väriä on ollut välillä päällyslasillakin. Kuumentaessa olen saanut sen pisaran haihtumaan liian pieneksi. Pitääköhän siihen siis laittaa alkuun enemmän kuin pisara sitä tuon haihtumisen vuoksi? Minulla ei oikein lamppu syty nyt kun mietin, että miten se peitinlasi siten ‘tarttuu’ siihen aluslasille vai jätetäänkö se liemi sen verran kosteaksi että tarttuu?
Vähäinen kuumennus riittää yleensä. Liemi ei ehdi haihtua (pysyy nesteenä, ei muutu tahmeaksi, itse asiassa taitaa vähän notkistua lämmityksestä) eikä ala kiehua. Pienen hetken pidät sytkärin liekkiä aluslasin alla, kun päällä on CB-pisara. Ihan jo sellainen sekunti pari piisaa jo yleensä.
Samaan Paulin tapaan minäkin teen. Vain hetken sytkäriä, mutta esim. istukkakäävän kohdalla rasvapallojen hajoaminen lumihiutaleiksi ei taida muuten onnistua kuin melkein kuplivaksi lämmittämällä. Vaikka aika huonolla menestyksellä olen sen onnistunut näkemään siltikin.
Ajalla voi myös olla vaikutusta CB+ reaktioon, mutta Oulun museon CB on ollut niin hyvää, että se on ollut hyvä nopeallakin lämmityksellä. Lämmitys varmaan juurikin notkistaa ja se ehkä vaikuttaa seinämien värjäytymiseen.
Opit vähitellen annostelemaan oikean määrän litkua. Jos sitä on liikaa, pursuaa se lasin ulkopuolelle ja jopa päälle. Jos tulee liikaa, imeytä paperiin reunalta ylimääräinen. Aika pieni määrä riittää, kun peitinlasia naputtaa vielä tiiviimmin kiinni.