Istutin viime kesänä tämän luonnosta löytämäni tammen kotipihalleni. Se juurtui erinomaisesti. Syksyllä ensimmäisen lumihärmän aikaan huomioni kiinnittyi rusakon tepastelujälkiin sen ympärillä nurmikossa. Joka ikinen oksien kärki- ja myös latvasilmu oli napsaistu poikki! Jätin puuparan talvehtimaan toivoen, että jostain alemmasta silmusta alkaisi keväällä uusi kasvu. Toiveeni toteutui! Kuvassa oleva “keppi” on vanha runko ja näin hyvin on tammi toipunut, kunnes… Olisiko kenelläkään teistä aavistusta siitä, mikä näitä tammen lehtiä nakertaa öisin? Päiväsaikaan en pysty näkemään mitään epäilyttävää. Olen syynännyt joka lehden alustan monena päivänä. Mitään ei näy. Kuten huomaatte, rusakoille olen laittanut aidan. Talveksi aion laittaa tähän myös katon jo hyvissä ajoin syksyn tullen, etteivät hangen päältä ylety silmuja syömään.
Näyttää nilviäisten syöntijäljiltä? Onko siellä kotiseudullasi jo lehtokotiloita? Lehtokotilot syövät lähes kaikkia kasvin osia, myös puiden lehtiä. Nuorten puunvesojen lehdet ovat pehmeämpiä kuin vanhojen ja siksi kelpaavat paremmin myös kotiloille?
Kyllä meidän kylällä on lehtokotiloita ollut jo lähes 10 vuotta, koko ajan lisääntyen. Lähin tihentymä on ollut joutomaalla vajaan 100 m päässä. Olen haukan silmin vahtinut, etteivät pääsisi minun tontilleni ja toistaiseksi onnistunut melko hyvin. Siellä päin, missä tammeni kasvaa, en ole tehnyt havaintoja toistaiseksi. Eilen illalla, kun oli jo hiukan kastetta ilman jäähdyttyä, menin taskulampun kanssa tarkistamaan tilanteen. Ei näkynyt kotiloita, eikä muutakaan. Täytyy toivoa, että nakertelijat ovat olleet satunnaisia vierailijoita ja häipyneet maisemista.
En usko, että ovat olleet nilviäisiä. Niiden jäljiltä pitäisi oleman lehdillä limajälki. Eivätkä ne kovin piilottelevia ole.
Monen perhoslajin toukat syövät tammea. Taitaapi olla vanhoja syönnöksiä kun reunat näyttävät kuivuneilta.
Kiitos osallistumisesta, Pekka. Kävin ottamassa kuvia lehtien alapuolelta ja löysin vain yhden toukan jäänteet. On ollut pienehkö, lähes musta ja karvainen. Mitä mieltä olet, onko se kuollut aikanaan vai luonut tämän nahkansa uuteen? Myöhemmin sitten koteloitunut. Ehkä onkin ollut vain yksi toukka tai sitten muut jo varisseet pois, sillä kyllä tosiaankin syöntijäljet paljastavat, että aikaa on kulunut viime ateriasta. Minun ei vain ole tullut kiinnitettyä huomiota, kun taimi ei ole ihan totaalisesti syöty. Pystyisiköhän noista jäänteistä ja siitä, että tammi on ollut mieluinen laji, päättelemään, mikä toukka on ollut asialla? Ja kenties ajankohdasta, joka lienee noin kesä-heinäkuun vaihteessa eli alkukesästä.
Kyllä noit perhosen toukalta vaikuttaa. Lajista en osaa sanoa, ehkä löytynee Lithosiinae tai Arctiinae porukoista. Jotain seitin tapaistakin lehdellä näkyy.
Aivan. Seittiäkin on kuvassa. Jos se on jonkin hämähäkin pyyntiverkkoa, niin tämä toukkahan on voinut tarttua siihen.
Muiden lehtien alla en havainnut seittiä, enkä myöskään nilviäisten limaa.