Mikä Pyrausta-laji? Lajivarmistusta tarvittaisiin

Perhonen löytyi valorysästä 30.7.2018 Itä-Uudeltamaalla. Se näyttää P. auratukselta?IMGP3417

Kyllä!

Kiitos pikaisesta varmistuksesta! Perhoskesän 2018 huipennus.

Olisko teillä mitään hyviä vinkkejä, miten tuon erottaa siitä yleisestä purpuraliksesta. Itsekin viime vuosina muutaman tuohon porukkaan kuuluvan levittänyt.

-Toni

Purpuralista olen tsekkaillut siitä lähtien kun yksi P. auratus löytyi J. Lindenin kanssa Parikkalasta (tai Linden sen määritti, mutta rysä oli ehkä jotenkin yhteinen). Toista ei ole tullut vastaan. Takasiiven tyven vaalean täplän puuttuminen on selkein nippelituntomerkki. Myös värisävyssä ja etusiivessä kuvioissa on eroja, ks. Pyrausta aurata - LepiWiki ja Kuvapankista auratus vs. purpuralis — jälkimmäinen vertailu on aika selvä, siellä on mm. nimimerkki JKT:n erinomaisia kuvia. (Toivottavasti linkit menivät oikein.)

Takasiiven tyven vaalean täplän lisäksi taitaa myös keltaisen raidan ulkopuolinen lyhyempi raita puuttua … tai ainakaan keltaista siitä ei pahemmin taida löytyä.

Ja tuon etusiiven keskisarakkeen takaosan eron määrittelisin itse (siis oma mielipide) niin, että P. auratuksella siinä on yksi iso täplä, kun P. purpuraliksella useita pienempiä.

Kiitos jätkille avusta tässä lajiparissa. Tosiaan itse olin levittänyt näitä muutaman ja nyt kun osasi kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin niin purpuralistahan ne omat yksilöt odotetustikin olivat.

-Toni

1 tykkäys