Mikähän kääriäinen? [Celypha rufana, tiilikirjokääriäinen]

Ei ole kaikkein helpointa yrittää nimetä näitä pieniä “torttuja”… Kävin taas läpi paljon, mutta ainoa, joka mielestäni on edes vähän sinne päin, oli tiilikirjokääriäinen (Celypha rufana), mutta tuskin osuin oikeaan. Pystyykö kukaan auttamaan?


Joensuun Kiihtelysvaara 1.7.2022

1 tykkäys

Clepsis lindebergi eli uhanalainen laji, jonka esiintyminen Suomessa painottuu vahvasti Pohjois-Karjalaan. Olisi hienoa, jos ilmoittaisit myös Laji.fi-tietokantaan.

Hienoa, Jari! Olet tänään näköjään auttanut meitä monia eri perhosten tunnistamisessa. Luin kaiken käsiin saamani tiedon tästä Clepsis lindebergistä ja katsoin kuvat. Tämähän onkin kiinnostava tapaus siinä mielessä, miten kapealla vyöhykkeellä Itä-Suomesta Laatokankarjalan, Balttian maiden, Puolan, Tsekin, Itävallan kautta Italiaan näitä ainoastaan esiintyy. Näiden aho-tyyppinen elinympäristö on kutistunut varmasti monissa näistäkin maista. Yritän, onnistunko ilmoittamaan tietokantaan, sillä en ole vielä sitä koskaan harjoitellut!

Ei tuo minun silmään ole lindebergi, vaan Celypha rufana.

1 tykkäys

Jaaha, nyt minulle tuli ongelma. Kumpaa teistä minun pitää “uskoa”? :thinking: Rufana olisi luonnollisesti käypäsempi ja varmempi vaihtoehto. Sitähän minä itsekin ehdottelin…

Ilman muuta kuvassa on C. rufana.

Kiitos, Marko! Päädyn nyt itsekin tähän sinun vahvistuksellasi.