Mikähän tämä lienee? 🤔 [Tachypeza nubila -pikkutanhukärpänen]

Kaksisiipiseltä näin minun silmiini näyttää, ei pistiäiseltä. Olisikohan joku sääski? Minulle riittäisi heimotasokin, jos muuta ei voi sanoa. Koko oli noin 5 mm, hoikka. Lepäili koivun kyljessä pienen lammen reunamilla.



Joensuun Kiihtelysvaara 1.7.2021

Juokseva pikkutanhukärpänen. Suku Tachydromia on ainakin näitä.

Kiitos, Hokke, avusta! Tämä riittää minulle tarkkuudeksi. Laji-sivulla näkyy 15 eri Tachydromian nimet ja yhden kuva, jonka perusteella voi asiaa sen enempää tuntematonkaan sanoa, että habitus on samanlainen. Pikkutanhukärpäsillä - kuten Hybos sp. - olen tottunut näkemään suuren kuperan selän. Tämä on sulavamman näköinen. No, kannatti kuvata, kun sain taas uuden “ötökän” kokoelmiini ja opin samalla jotain uutta. :ok_hand: :grinning:

Mielestäni Tachypeza nubila

Uskon, että olet oikeassa, Raimo. Brittiläisellä Nature Spot -sivustolla siitä kerrotaan näin: “Length 2.5 to 3.5 mm. A small dark brown looking fly. The front legs appear to have swollen thighs and are slightly more yellowy brown. The wings have a dark shading. When threatened they usually try to run away (very quickly for a fly!), flying away is usually the last resort.” Pituuden arvioinnissani saatoin yliarvioida pitkien takajalkojen vuoksi. Jäi pitempi vaikutelma. Jo Hokke kutsui tätä juoksevaksi pikkutanhukärpäseksi. Se todellakin vilisti vinhaa vauhtia koivun rungolla. Kun se hetkeksi pysähtyi, sain muutaman kuvan. Juoksukuvat eivät pysähtyneet, jäivät epätarkoiksi.
Kiitokset teille molemmille tunnistuksesta!

1 tykkäys