Minkähän luteen nymfi? [Picromerus bidens, piikkilude]

Kuvasin tällä kierroksella useita eri ludelajeja, jotka sain kaikki selvitettyä, mutta tämä yksi ainoa kuva teetti minulla paljon työtä… ja jäi silti nimeämättä. Kävin läpi moneen kertaan kaikki Laji.fi:n typpyludekuvat. Ei tärpännyt. Mielestäni tässä on useita hyviä tuntomerkkivaihtoehtoja esim. jaloissa, tuntosarvissa, selän täplissä ja vaaleissa hartioissa. Aina joku täsmäsi, sitten toinen ei. Laitan toivoni teihin. Jospa jollekin tämä onkin tuttu ja helppo tapaus… :thinking:


Joensuun Kiihtelysvaara 10.8.2022

Jurmuluteesta löytyi samanlainen nymfikuva ruotsalaisesta wikipediasta. Bildgalleri
Mindre rovbärfis – Wikipedia

Hienoa, Jesse! Suuret kiitokset sinulle nopeasta toiminnasta. :+1: :grinning: Jurmulude oli yksi vahva ehdokkini aikuisen yksilön jalkaraitojen vuoksi, mutta en löytänyt yhtään nymfikuvaa. Tuo sinun antamasi linkin kuva on täydellinen varmistus. Hyvää vuosipäivää sinulle!

Kiitos kiitos! Kakku oli ravitseva

Tämä on piikkiluteen nymfi. Helppo tuntea valkoisista raidoista jaloissa sekä vaaleista osista tuntosarvissa. Aikuisella jurmuluteella on samanlaiset jalkaraidat, mutta nymfillä jalat ovat mustat. Kannattaa katsella laji.fi:stä noita lajikuvia, ne on tsekattuja. Eli ruotsalainen linkki oli tällä kertaa rikki…

Kiitos, että te asiantuntijat näin talven tullen haluatte tsekata foorumilta, mitä me maija- ja mattimeikäläiset olemme täällä hääränneet. :wink: Tarkistin omista kuvistani, että kesällä 2020 olin kuvannut piikkiluteita - sekä aikuisia että yhden nymfin. Silloin olin osunut oikeaan… Jurmuludetta en ole tavannut vielä missään kehitysvaiheessa olevana. Oppia ikä kaikki! :+1: