Mitä keltaisia? [keltanupikka – Mitrula paludosa]

13.6.2024 Eurajoki,

Keltanupikkaa ja ihan tyypillisessä paikassaan kirkkaassa metsäpurossa.
Se on kesäsieni.

2 Likes

Näitä on ainakin kaksi lajia meillä. Paitsi M. paludosa on M. borealis, joka on tunnetumpi Pohjois-Amerikassa. Varmin ero on itiöiden leveydessä, mutta saattaa oli sinnepäin eroja ekologiassa ja ulkonäössä. En ole ihan varma.

Josko finbol ottaisi muutaman vielä sekvensoitavaksi. Itse laitoin yhden kuusen kävyillä kasvaneen äskettäin ehdokkaaksi kun itiöt olivat mittojen puolesta vähän siellä välimaastossa (leveys 3,3 - 4.0) eikä mitään limaa itiöiden ympärillä näkynyt. Juusolla taisi olla yksi aivan vastaava keräys. Tiedätkö onko suomalaisia Mitruloita sekvensoitu muitakin kuin tuo yksi borealiksesi? Nyt taitaa olla vielä epäselvää kumpaa lajia Suomesta pääosin löytyy?

En tiedä muista sekvensseistä meiltä kuin omani. Jos hypoteesini pitää paikkansa voisi paludosa olla yleisempi. Hypoteesin mukaan borealis suosii lähdevesiä kun paludosa kasvaa missä vain. Minun reviirilläni on paljon lähteitä ja siksi olen löytänyt sitä paljon.

En ole jaksanut läheskään kaikkia mikroskopoituja Mitruloita kirjata systeemiin. Kuitenkin tällaisia elävien itiöiden keskipaksuuksia olen kirjannut:

Kiinnostava juttu tämäkin. Tässä tihkupintaisesta lähteiköstä pari viikkoa sitten keräämäni tapaus

Ei taida selvitä ilman sekvenssiä.