Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Muotokuva, vaan kenen? ( Spondylis buprestoides, jymyjäärä )

Mikähän hyönteinen on tässä?

Puumala, 17.8.2019

Moi, näin maallikkona olen ihan pihalla, nuo tuntosarvet ei oikein täsmää, mielessä oli kantohärät ja viimeiseksi joku pehkiäinen mm. Temnoscheila caerulea, joka ei edes esiinny Suomessa, ratkaisu lienee helppo mut ei vaan aukee.
T:Jyri

Hei Jyri! Ei se mitään mutta kiitos kun tartuit ´härkää sarvista´, mulla ei ollut mitään ideaa mistä lähteä tätä tunnistamaan, onko joku kuoriainen vai pistiäinen. Niin siis tämä oli noin 2 cm ilman tuntosarvia, jotka oli melko pitkät, ehkä 0,5 cm, mun mielestä kaulan ympärillä oli keltainen/vaalea raita, muuten väritys siniharmaa (?), puruleuat näkyi olevan. Toivottavasti löytyy määritystä, jäi askarruttamaan, tarkempia kuviakin on.

Hei, olisiko jymyjäärä, Spondylis buprestoides?

No niin rupee tuntosarvet ja koko sopimaan, jääriäkin selasin mut lopetin liian aikaisin

Kylläpä vaan on jymyjäärä, tuo oranssi kauluri sopii, samoin tuntosarvet, katsoin Laji.fi -kuvia niin aika lailla mustaa väritystä, mutta oli myös metallia. On kyllä. Elikä täsmää tähän. Unohdin mainita että biotooppi oli metsäautotie suon laidalla, Suurisuo, Puumala, Natura-aluetta, mutta tuon jäärän ympäristö yleensä kangasmetsä, olihan siellä kangasmetsääkin.

Kiitokset avusta määrityksessä!:blush: