Mustareisiripsiäinen Hercinothrips femoralis?

Järjestelin huonekasvejani Oulussa eilen 17.11.2021 ja huomasin pullojukassa (Beaucarnea recurvata) pieniä hyönteisiä. Kunnon mikroskooppia ei ole, mutta onnistuin ottamaan usb-skoopilla oheisia kuvia. Luulen lajin olevan tuo otsikossa mainittu mustareisiripsiäinen. Onkohan muita samannäköisiä?


ps. En saanut selvää mihin ryhmään ripsiäiset kuuluvat niin laitoin tänne. (Wikipediassa mainituille siipikantaisille ja uussiipisille ei ollut ryhmää, aika jänniä lahkojen yms. nimiä, ihan uusia minulle)

Ikävästi tuo näyttää kovasti mustareisiripsiäiseltä. Itse olen tapellut tuon kanssa jo viisi vuotta. Runsaimmillaan laji on loppukesästä jostain elokuusta lähtien. Sitten kun on myrkytyksin kuvitellut päässeensä vihulaisesta melkein eroon, eikä niitä ole näkynyt talvella ja keväällä kuin jokunen yksittäinen yksilö, niin yhtäkkiä niitä sitten onkin taas loppukesällä paljon.

Kaikkiin kasveihin tuo ei koske (vaikka saattaakin liikkuvana lepäillä niiden lehdillä, joka kannattaa syynäyksessä ottaa huomioon), mutta tässä lista kokoelmani kasvisuvuista, jotka varmasti kelpaavat sille:

laikkuvehkat (Aglaonema)
kirjovehkat (Dieffenbachia)
kissukset (Cissus)
rönsyliljat (Chlorophytum)
pullojukat (Beaucarnea, etenkin lehtien nuorissa kasvavissa tyviosissa)
jukat (Yucca, myös muualla kuin lehtien nuorissa kasvavissa tyviosissa)
perhoskämmekät (Phalaenopsis)
ritarinkukat (Hippeastrum)
gloksiniat (Sinningia)
jamssit (Dioscorea)
Hydnophytum (todellista herkkua)

Provado on ainoa jokseenkin varma keino päästä noista eroon. Isossa huonekasvikokoelmassa (kuten minulla) sen käyttö ja torjuntapuikkojen tunkeminen jokaisen kasvin ruukkuun maksaa maltaita, joten itse tyydyn vain ruiskuttamaan kasvin nestemäisellä torjunta-aineella aina, kun siinä mustareisiripsiäisiä havaitsen.

Kiitos Visa tunnistusavusta ja kattavista lisätiedoista! :slight_smile: Noista kasveista minulla ei ole kuin pullojukka ja muistaakseni malakanlaikkuvehka. Pullojukka on ollut meillä 1990-luvulta asti, joten en raski hävittää sitä, mutta tokikin leikkasin koko latvan ötökkähavainnon jälkeen pois. Täytyy tarkistaa myös laikkuvehka huomenna. Myrkkyjä en mielelläni käytä, joten toivottavasti saan pidettyä ötöt vähempänä poistamalla huonot lehdet ja löytämäni ripsiäiset. Ja tuo on hyvä uutinen, että ne keväällä vähenevät luultavasti muutenkin. Joskus olen tilannut Biotuksesta torjuntaeliöitä vihannespunkeille ja harsosääskille, ja näkyy tuolla olevan ripsiäispetopunkkejakin…

Mutta tosiaan kiitokset tiedoista!