Pälkäne Luopioinen 25.6.2026. Minkä sylkeä?
Käensylki
Täh? Lehtokaskaan sylkeäkö? Ei ainaan käki-linnun?
Vanha nimitys sylkikaskaan syljelle tuo käensylki.
Anteeksi tietämättömyyteni! Minä kun luulin että kaskaita on vain Ameriikassa? Ainakin media toistaa jotain 17 vuoden välein maasta nousevista kaskaista. Voisko joku kertoa kaskaiden kuvaamisesta: Ovatko näkyvissä päivällä, vai yöllä, lehtien alla vai päällä. Minkä kokoisia ne ovat? Ovatko arkoja, vai helposti kuvattavissa?
Tuo ameriikan ihme on vain yksi laji muiden joukossa! Suomessa tavataan useita lajeja, joista sylkikaskas on yleisimmästä päästä. Osa lajeista on melkoisen pieniä.
Vuorilaulukaskas – Cicadetta montana on hyvin harvinainen, lähinnä Uudellamaalla ja Varsinais Suomessa tavattava isokokoinen laji. Tarkkakorvaiset voivat kuulla sen äänen.
Cicadella viridis
Sylkikaskas – Philaenus spumarius
Aphrophora alni
Evacanthus interruptus
Cixius cunicularius
Kiitos Mali! Aika pieniltä näyttävät, mutta upeita kuvia olet saanut!
Tosi hienoja kuvia kaskaista sinulla, Pekka
Eritoten tuo vuorilaulukaskas on vaikuttavan näköinen. On varmasti tuntunut mahtavalta ensinnäkin tavata tuollainen ja sitten vielä saada komea kuva.
![]()
Kaikkia muita viestisi kaskaita olen itsekin saanut kuvata. Se innosti minua inventoimaan kansioni tukkimiehen kirjanpidon avulla ja sain eri lajien lukumääräksi peräti 17. Niistä harvinaisin on tämä Pohjois-Karjalasta vasta viime kesänä ensimmäistä kertaa tehtyjen havaintoilmoitusten joukossa oleva Lepyronia coleoptrata -kaskas. Ensimmäiset havainnot tehtiin Kiteellä.
Urheilukentän laidan niittykasvustosta nämä kuvasin. Kooltaan olivat noin 5 mm.
Yleisimpiä lajejani ovat Aphrophora alni ja juurikin tuo sylkikaskas (Philaenus spumarius). Olen joskus aiemminkin näyttänyt täällä foorumilla kuvan, joka kertoo sylkikaskaan valtavasta väri- ja kuviovaihtelusta. En muista, mistä olen sen aikoinaan taltioinut. Siis nämä kaikki ovat sylkikaskaita!
Hei, Alpo. Vaihdoin otsikosta kovakuoriaiset kaskaiksi.
No, niinpä toden totta on!
Onneksi ei ole tuon isompi… jos sattuisi eteen tulemaan. ![]()
Kiitos Terttu! En muistanut vaihtaa otsikkoa itse.