Onko kaskas? [Aphrophora alni - pensaskaskas]

Jos on, saako kuvista lajin määritetyksi?
Koko 6-7mm.



     Koski Tl. 22.7. -21

Kyllä on ehdottomasti kaskas ja väittäisin sen olevan tuo yleinen laji sylkikaskas (Philaenus spumarius). Lapsena puhuttiin “käärmeen syljestä”, kun nähtiin sellaista vaahtoa kasvien lehtihangoissa. Myöhemmin vasta sitten opin, että sylkikaskas tekee niitä jälkikasvunsa suojatakseen. Sylkikaskaiden väri- ja kuvioskaala on todella runsas. Olen joskus tallentanut Wikipediasta tällaisen taulukon. Itse olen kuvannut näitä laidasta laitaan.

    Kiitokset taas Kiihtelysvaaraan!

Kylläpä on melkoista vaihtelua väreissä ja kuvioissa.
Tuossa taulussa on 40 erilaista, enkä mielestäni
löytänyt kuvaamani kaltaista. Kyllä on tuttu termi
tuo “käärmeen sylki”!

Aphrophora alni tämä on. Philaenuksella on hyvin saman värinen värimuoto, mutta tämän muoto on selkeästi Aphrophora.

Kiitos, Petro! Parempi myöhään jne…

Nyt kun, Petro, kerroit totuuden, huomasin itsekin hätiköineeni. Olen kuvannut aika monia Aphrophora alni -yksilöitäkin ja ne kaikki näyttävät juuri tältä. Mielestäni näillä on hiukan isommat ja syvemmät “ihohuokoset” - mitä ne sitten ovatkaan oikeilta nimiltään… Mistähän minä olen saanut alnille suomalaiseksi nimeksi pensaskaskas? En minä sitä itse ole keksinyt. Laji.fi ei sellaista kuitenkaan tunnista.

Anteeksi väärä informaatio, Lauri! Onneksi asiantuntija korjasi. Mutta sylkikaskas on Philaenus spumarius. Katso Petrolle osoittamani viesti. En tiedä, onko Aphrophora alnin nimi tuo pensaskaskas. Katsotaan, jos Petro vastaa…

Eipä tuossa mitään vahinkoa tapahtunut. Ainakin Google
väittää, että A. alni on pensaskaskas. Tarkennan vielä
otsikkoa ja katsotaan, alkaisiko kelvata…