Vastaan itselleni. Taitaa olla kuitenkin tunturihärkki, koska on kalvolaitaiset verholehdet.
Jos se on tunturihärkki, silloin alalaji on karvatunturihärkki. Missä olet kuvannut tuon? Jos se on Käsivarressa, erityisesti Haltin suunnalla, silloin on myös napakellohärkki mahdollinen - napahärkki on nykyisin nimeltään napakellohärkki (Cerastium nigrescens var. laxum). Suuren Pohjolan kasvion mukaan myös napakellohärkillä on verholehdet kapealti kalvolaitaiset, joten sillä perusteella en sanoisi, kumpi tuo on. Saman kirjan perusteella napakellohärkillä on tukilehtien kärki kalvomainen, kun taas karvatunturihärkillä tukilehtien kalvolaita on alle 0,3 mm. Onko sinulla siis sellaista kuvaa, josta näkyisivät tukilehdet hyvin? Verholehtien perusteella ei pysty päättelemään. Itsekin aikoinaan myös tulkitsin verholehtien kalvoreunusta, mutta niistä ei ole apua. Niistä se kalvoreunus löytyy minusta helpommin kuin tukilehdistä…
Hei! En kyllä valitettavasti tuostakaan pysty sanomaan. Ehkä todennäköisin on karvatunturihärkki. Missä olet kuvannut tuon? Oliko se ehkä Käsivarren erämaa-alueella? Vaiko ihan muualla kuin Käsivarressa?
Saanan laella
Ei havaintopaikka sitten ainakaan poissulje napakellohärkkiäkään. Itse olen nähnyt ja valokuvannut napakellohärkin Haltilla. Lutukka-lehdessä 2/2023 Henry Väre mainitsee myös kellohärkkihavainnon vuodelta 2007 Korkea-Jehkasilla, joten miksikäs se ei voisi Saanallakin esiintyä. Minun täytyy tunnustaa taitamattomuuteni tässä, en pysty sanomaan, onko tukilehden kärki kalvomainen kuvassasi, kun en ole edes siitä varma, olenko tulkinnut sen tukilehden oikein. Toivottavasti joku osaa sanoa varmasti, onko tuo karvatunturihärkki, joka se ehkä kuitenkin todennäköisemmin on.