Kaksi havista vadelman vanhoilta risuilta, eiliseltä. Hytykkämäinen, litteä ja läpikuultava. Inat tarjoaa opaalihytykkää, mutta voiko sitä tavata myös vadelmalta?
Maapuulta ja Inat tarjoaa tähän (nappikilvellä?) loisivaan pahkanäppyä, Dialonectria episphaeria. Laji.fi:stä löytyy myös Dialonectria diatrypicola, joka näyttää samanlaiselta. Miten määritetään, jos pystyy kuvista tai loisittavasta?
Viimeisessä on tosiaankin nappikilpi. Minä olen ilmoittanut sillä kasvavat Dialonectriat D. diatrypicolaksi, koska se ainakin kasvaa varmasti nappikilvellä, harvoin myös laakakilvellä.
Dialonectria episphaeria taas on kuvattu laakakilveltä ja on epävarmaa, kasvaako sitä muilla alustoilla.
D. diatrypicolahan on verraten uusi laji, kuvattu tieteelle vasta vuonna 2019. Halukkaat voivat lukea alkuperäisen lajinkuvauksen ja mikroskooppituntomerkit tästä julkaisusta.
Itse olen opaalihytykkää nimenomaan vadelman maavarsilta löytynyt. Tai ainakin siksi olettamaani – muistaakseni löydön tai pari olen skoopannut, ja tämä on tukenut määritystä. Sinkosieni on kanssa laji, joka tuntuu puun lisäksi vatulla viihtyvän.
Trichopeziza lienee T. leucophaea, jos jollain kasvilla.
Ei varmaan pitäisi, mutta juorutaan nyt kumminkin, kun on kyse sellaisesta harvinaisemmasta tapahtumasta, että menee se viisaskin vipuun. Baral sekoitti sen joskus T. mollisimaan (en nyt enää muista, mikä johti siihen väärinkäsitykseen, ehkä joku artikkeli) ja määritti näitä keltaisia ascofrancessa T. mollisimaksi, joka on valkoinen.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.