Pääsiäisyllätys [Nasonovia ribis-nigri]

Kanasalaatin teko muuttui minulta tutkimus- ja kuvauspuuhaksi tänään, kun avasin jäävuorisalaattipaketin. Se oli espanjalaista alkuperää. Valitsin oikein löyhäkasvuisen kerän, jotta siinä olisi paljon vihreää. Kirvat olivat mieltyneet samaan laatuun… Niitä oli kymmenittäin - eri asteisina - ja joka kerroksessa alusta loppuun asti. Vaikka nykyisin syödään sirkkoja, niin eivät raa’at, elävät kirvat herättäneet minussa ruokahalua. Kompostoriin meni koko kerä. Vaan kyllä tämä kiinnostavaa oli! Sain runsaasti harjoitusta makrokuvauksesta sekä etsintätyötä nimen löytämiseksi. Päädyin lopputulokseen kasvihuonekirva (Neomyzus circumflexus), mikä lieneekin aivan ilmeistä. Oletteko samaa mieltä?


Joensuun Kiihtelysvaara 22.4.2019

Hei, todennäköisesti olet oikeassa, mutta en sulkisi pos Aulacorthum solani:ta. Onko sinulla kuvaa aikoisesta loisimattomasta siivettömästä yksilöstä?
yst t Anders

Anders, kiva kun kiinnostuit asiasta! Tarkoitatko tällaisia kuvia?


Lähetin kauppiaamme kautta Inexille terveisiä ja joukon kuvia. Minulla oli myös kuva pakkauksen etiketistä, jossa oli espanjalaisen viljelijän nimi sekä tuotekoodi. Sain vastauksen vasta viime viikolla. Siinä ilmaistiin pahoittelut tapahtuneesta ja kerrottiin, että nämä salaatit kasvatetaan avomaalla. Olosuhteet ovat olleet kirvoille otollisia, mutta myrkkyjä ei ole voinut käyttää. Siitä olen kuluttajana tietenkin tyytyväinen, ettei myrkkyjä lotrata vastuuttomasti!

Hei! Anteeksi, että en ole ehtinyt reagoida uusiin kuviisi. Kyseessä ei ole Aulacorthum, vaan Nasonovia ribis-nigri, laji joka luonnossamme talvehtii herukkapensaissa, ja viettää kesänsä usean eri kasvin nuorissa versoissa. Salaatti kelpaa sille hyvin.

Hienoa, että tämäkin selvisi. Ei haittaa, vaikka siihen aikaa menikin. Sinulla, Anders, ei ole mitään syytä anteeksipyyntöön. Olen iloinen, että noin arvovaltainen tutkija halusi paneutua tähän minun juttuuni! :smile: Olen vuoden sisällä oppinut paljon kirvoista.