Pähkinänkääpä? [Ei ole]

Tämä löytyi tänään raidan oksalta. Koko sentin luokkaa, lähellä pähkinäpensaita. Pystyyköhän kuvasta sanomaan onko tuo vaiko jokin muu?

Enpä osaa tuohon pähkinäkääpään ottaa kantaa, kun en lajia tunne, mutta sattumoisin löysin itse pari viikkoa sitten raidalta, tai ainakin joltain pajulta, samanoloista kasvustoa ja jäin aprikoimaan talvihampikka (tai ehkä kermaraspikkaa). Pähkinänkäävän mahdollisuutta en tullut ajatelleeksi. Tällaisia vaaleita hammasmaisia voi olla muitakin lajeja joista en ole tietoinen eli miksi arvelet että kyseessä olisi nimenomaan pähkinänkääpä. Voisiko tuo olla olla vähän ylimennyt ja kellastunut talvihampikka?

1 tykkäys

Pieni koko, pystypuulla kasvaminen ja tyynymäinen itiöemän muoto toivat tuon minulle mieleen, mutta en tosiaan mitenkään varma ole. En noita hampikoita ym. juuri tunne.

Talvihampikan sulkisin pois vaihtoehdoista. Se hyväksynee alustakseen vain männyn. Ei oikein näytä pähkinänkäävältäkään, ja paju olisi vähän outo alusta. Oliskohan mesipillikääpä ??

1 tykkäys

Kääpäkirjaa lukaisin ja ei mesipillikään vaikuta kovin todennäköiseltä kun kuvaukseen vertaa. Kirjan mukaan se kasvaa hyvin harvoin raidalla ja kehittää itiöemänsä puun runkoon. Lisäksi tuo kasvoi ehkä päälle metrin korkeudella, aika avoimella ja valoisalla paikalla. Mesipillikääpä kai sellaisessa kosteassa mikroilmastossa viihtyy…

Pähkinänkääpä se ei ole, mutta mesipillikääpää pitäisin mahdollisena. Itse olen kerännyt sitä pajuilta ja ihan parinkin metrin korkeudelta.
Tosin kuvasta ei oikein pysty arvioimaan pillikokoa, mutta vaikuttaa aika isopilliseltä. Toivottavasti otit näytteen, se pitäisi skoopata niin selviää. mitä se on.

1 tykkäys

Näytettä ei valitettavasti ole, eli jäänee arvoitukseksi ainakin toistaiseksi.

Matin ehdottama mesipillikääpä on hyvä ehdokas? Minulle tuli ekana mieleen Ceriporiopsis aneirina, kittikääpä. Mutta selvyyttä asiaan ei saada, kun näytettä ei oo. Kittikääpää tukisi mielestäni, myöskin käävän väritys.