Päivän perhoset [Celypha striana ja Emmelina monodactyla]

…siis ne, joista onnistuin saamaan jonkinlaisen kuvan. Nyt loppui Tertulta puhti. Jaksaisiko kukaan auttaa? :roll_eyes:



Joensuun Kiihtelysvaara 13.7.2020

Ensimmäinen on ainakin Celypha striana. Toiseen en sen varmempaa uskalla kuvan perusteella sanoa kuin todennäköisemmin jokin Stenoptilia tai sitten Emmelina monodactyla. Genitaaleista nämä itse katson…

Kiitokset, Tatu! :slightly_smiling_face: Ilmankos tuo ensimmäinen näytti niin tutulta. Olisi minun pitänyt pihakirjokääriäinen tuntea, mutta olin tutkinut muita ötököitäni niin pitkään, että väsymys iski.

Alempi on monodactyla. Siipien lepoasento on vain sillä ja muilla muualla esiintyvillä Emmelina-lajilla, (esim. muualla Euroopassa esiintyvä argoteles) tuollainen.

Ps. monodactyla on kierroilla elävä lajin, joten katso, missä kulmillasi esiintyy kiertoa, ja pongaa sieltä vitivalkoinen ja isokokoinen pentadactyla, jota toisessa ketjussa kaipailit.

Jari, kiitos sinulle määrityksestä ja myös vinkistä. Noin 500 m päässä tiedän olevan runsaasti isokiertoa. Täytyypä mennä jonain päivänä tiirailemaan sinne. :grinning: