Päivän pistiäiset [Andrena haemorrhoa ja Nomada leucophthalma/ruficornis ]

Viimeinkin ihana aurinkopäivä täällä “raukoilla rajoilla”! :sunglasses: Hyönteismaailmakin alkaa vähitellen ilokseni heräillä. Valkovuokoista bongasin tämän punaniskaisen maamehiläisen, jonka ehdotan olevan naaras verimaamehiläinen (Andrena haemorrhoa). Onhan olemassa A. fucata ja muitakin, mutta …



Sadevesitynnyrissä uiskenteli tämä raitapeppu, jota siinä häikäisevässä valossa kuvittelin joksikin kukkakärpäseksi, kunnes kuvaruudulta suurikokoisena tajusin, että sehän onkin pistiäinen! Jäljitin sen mielestäni joksikin kiertomehiläiseksi. Nomadoja näyttää olevan paljon, yli 20 lajia. Tämän tuntomerkit viittaavat aika vahvasti lajiin raitakiertomehiläinen (Nomada leucophthalma). Onko näin? :thinking:



Joensuun Kiihtelysvaara 22.5.2020

Ylemmät ovat Andrena haemorrhoaa.

Juha, kiitos sinulle vahvistuksesta! :slightly_smiling_face:

Moi!
Alempi voisi ehkä olla Nomada ruficornis. Olen viime päivinä opetellut määrittämään keräämiäni mehiläisiä, ja ruficornis on ollut lennossa.

T:
Ilari R.

Kiitos kiinnostuksesta nomadiani kohtaan, Ilari! :slightly_smiling_face: Otin kuvan uudelleen esiin ja vertailin hartaasti sekä leucophthalman että ruficornisin kuviin. Myös esiintymisajat käyvät yksiin. Samoin kumpaakin lajia on havaittu Pohjois-Karjalassa. Minä en osaa nähdä eroa näiden välillä. :face_with_monocle: :roll_eyes: Osaisitko kertoa minulle, mihin minun kannattaisi kiinnittää huomiota? Otan mielelläni vastaan opastusta, sillä olen vain tällainen luonnosta ja valokuvauksesta kiinnostunut mummeli.

Hei! Olen näkevinäni kuvassasi vartalon karvoituksen väriltään vaaleana, kuten ruficorniksella. Nomada leucophthalmalla se on käsittääkseni tummanruskeaa. En ole tosiaan itsekään tämän hyönteisryhmän parissa kuin vasta-aloittelija, mutta mukavasti juuri näinä päivinä olen samoja otuksia tarkastellut ja opetellut.
Ilari

Katsoin vielä laji.fi:n kuvia, ja aika vaalealta näyttää kyllä leucophthalmankin karvapeite. Ei siis varmaan saada minunkaan taidoillani ihan varmuutta:( Mikroskoopin alla kyllä on sitten varmoja tuntomerkkejä, kuten takajalan säären kärjessä olevat piikit… Niitä ei ihan pysty normaalista hyvästäkään valokuvasta katsomaan.
Ilari

Kiitos, Ilari vastauksestasi! Olen oppinut käytännössä, että on ihan mahdotonta ilman mikroskooppitutkimusta määrittää lajia, jos ulkonäöltään samanlaisia lähilajeja on olemassa. Joskus onkin varminta käyttää cf:ää tai jopa sp:tä. Nyt taidan tässä tapauksessa käyttää /-viivaa. Hyvää jatkoa määritysharjoittelullesi. Teitä auttajia tarvitaan tällä foorumilla - ja olemme avusta kiitollisia! :smile: