Pajujäärä (Oberea oculata) 4.7.2024

Katsoin pajujäärä (Oberea oculata) havaintoja netistä. Ihmettelin vähän sitä miksi havaintoja lajista on tehty melko vähän. Itselleni ensimmäinen pajujäärät tulivat vastaan Rautalammilta 19-22.8.2016. Sen jälkeen olen havainnut lajia Rautalammilla muutamia. Kurikan Jurvassa havaintoja on 2020 lähtien vuosittain muutamia yksilöitä. Tämän päivän 4.7.2024 pajujäärä löytyi Jurvan Kaunisnevalta. Aina havainnot ovat tehty nuorissa pajukoissa.

Onko muilla vastaavia havaintoja pöytälaatikoissa? Lajitietokeskuksen mukaan Jurvassa ei ole ilmoitettu yhtään havaintoa. Etelä-Pohjanmaalta havaintoja näyttää olevan vähän Seinäjoen korkeudelta pohjoiseen. Suupohjan rannikolta laji näyttäisi puuttuvan kokonaan. Kurikan Jurvassa laji on ollut esiintynyt säännöllisesti vuosittain 2020-2024.

Mulla sattumalta on pöytälaatikossa kaksi pajujäärähavaintoa. Hauska yhteensattuma on se, että havainnot on tehty tasan vuoden välein. Ensimmäinen 30.7.-22 ja toinen 30.7-23. Lisäsin molemmat lajitietoihin. Ensimmäisen sain kartalle kun muistin paikan noin 20 metrin tarkkuudella. Viime vuonna olin Mathildedalin metsissä mustikoita poimimassa, sillä reissulla tuli kuva napattua. En lähtenyt arvailemaan paikkaa, enkä karttaan sitä laittanut kun paikka saattaa heittää jopa satoja metrejä tai jopa kilometrin. Ennen mun havaintoja nykyisen Salon alueella oli 5 havaintoa nyt niitä on siis 7.
Muisti palautui sen verran, että uskalsin laittaa pisteen kartalle. Ei se 100 metriä enempää heitä. Voiko näin menetellä?

1 Like