Pari vaaleaa [2x kittikääpä, Ceriporiopsis aneirina, viitakääpä, Antrodiella onychoides]

Nokkalanlahden jalopuumetsiköstä, Vihtijärven rannalta eiliseltä. Nämäkin lienevät hankalia ilman skooppausta?

Kuolleella pystypuulla oikein hieno:

Paksulla maaoksalla pienempää:

1 tykkäys

Tämä on kyllä hyvin samannäköinen kuin se yksi tapaus parin vuoden takaa joka varmistui skoopissa kittikääväksi.

1 tykkäys

Aika kivan näköinen. Totta, skooppiin pitäisi saada. Näyttää siltä, että yrittäisi tehdä vähän lakkia. Mikäli näin on, ei se sovi kittikäävälle. Tuli mieleen myös tanakkakääpä (Antrodia tanakai), jota en ole nähnyt kuin kuvissa. Eli näyte pitäisi saada tutkittavaksi. Onko sellaista tai saisitko kerättyä? Puulajitieto mukaan.

1 tykkäys

Hain näytteen, on muuttanut hieman näköään. Puu on kuollut haapa, josta kaarna on kuoriutunut pitkälti pois.

Viereisessä puussa näkyi vastaavanlaista alkua. Sienilajisto vaikuttaa varsin runsaalta. Jonkun matkan päästä maalöytönä vastaavanlainen tasaisempi, ilmeisesti melko korkealta pudonneena (kaarnassa, otin talteen) :

Muutama muu, jota vielä tunnistelen:

Tämä ei liene kääpä? Punertava sävy kiinnitti huomiota:

Laitatko minulle sähköpostia osoitteeseen m.kulju@kolumbus.fi niin annan ohjeet näytteiden lähettämiseen.
Tuo lakillinen on ehkä jotain toista lajia ja viimeiset kuvat ehkä jotain orvakkaa tai johonkin muuhun sieniryhmään kuuluvaa.

Olen nyt katsonut näytteet ja kittikääpää se on, myös tuo maassa ollut kaarnalla kasvanut. Jos tuo nykerömäinen kuvassa on samaa mitä minulle tuli näytteenä, niin se on viitakääpä, Antrodiella onychoides.

1 tykkäys

Kiitos! Nykerömäinen on sama. Lisään havainnot sieniatlakseen alkuviikosta. Pienenä näppituntumana, niin tuolta voisi löytää enemmänkin harvinaisia kääpiä.