Pelastettu uimari [Harpalus rufipes, karvakiitäjäinen]

Tiedän, että näiden mustien koppisten tunnistaminen on vaikeaa, mutta jos edes suku löytyisi… Pituutta oli sentin verran.



Joensuun Kiihtelysvaara 7.7.2021

Asiantuntijoita odotellessa hyvä sivusto missä voi selata näitä pikkumaakiitäjäisiä.
Osa näistä ei esiinny Suomessa mutta jyvälle pääsee hyvin.

1 tykkäys

Alempi on Harpalus rufipes, mm. laajalti peitinsiivet kattava karvoitus auttoi määrityksessä. Onko tuo eka oikeasti sininen niinkuin minun kännykän ruudulla näyttää?

Tuttu sivusto minulle ja minunkin mielestäni hyvä. Olen käyttänyt sen apua usein, mutta juuri nämä maakiitäjäiset eivät minulle aukea…

Kiitos, Juha! Kuvissa on sama kuoriainen. Ensimmäisessä kuvassa se on uimassa sadevesitynnyrissä ja siitä saattaa tulla tuo sininen vaikutelma, vaikka tynnyri oli kyllä valkea, mutta veden pinta aika alhaalla. Toisen kuvan peitinsiivet näyttävät siltä kuin niissä olisi karvoja, mutta kyllä ne sileät olivat, kuten yläkuvassa näkyy. Onkohan tuo jotain veden heijastusta, sillä otus oli päältäkin märkä kuvanottovaiheessa. Saisiko tästä kuvasta paremman käsityksen?

Kyllä kai se karvoitus on oikea, se tyypillisesti erottuu vain kun valo tulee sopivasta suunnasta. Tuo kun on muutenkin juuri rufipes. Hyvä esimerkki siitä miten helposti määriteltävä laji on vaikea eri kuvan perusteella.

:heart:-melliset kiitokset, Juha! Sain kuoriaiselle koko nimen ja vielä paljon hyvää oppia kaupanpäällisiksi. Minä kun ihmettelin tuossa keskimmäisessä kuvassa näkyvää ilmiötä - eli niitä karvoja, joita en karvoiksi hahmottanut - kun toisessa samaan aikaan otetussa kuvassa sitä ei näkynyt. Nyt tiedän. Todellakin kakkoskuva on otettu “päästä häntään” päin ja kolmonen päinvastaisesta suunnasta.