Kumpi tästä toukasta mahtaa aikanaan tulla? Jos vielä lajikin sattuisi löytymään, niin… ![]()
Joensuun Kiihtelysvaara 13.8.2020
Kumpi tästä toukasta mahtaa aikanaan tulla? Jos vielä lajikin sattuisi löytymään, niin… ![]()
Pistiäinen eli idänjymylehtiäinen, Siobla ruficornis.
Hienoa, Jukka! Kiitos kovasti. Eihän tässä mennytkään kuin kuusi vuotta… Tosin ei näistä liiemmälti tietoa näytä löytyvänkään. Täällä foorumilla on näköjään ollut yksi tapaus yhdeksän vuotta sitten. Erkki Paajanen oli kuvannut toukan Parikkalan Siikalahdella. Siobla ruficornis onko suomalaista nimeä? - Selkärangattomat eläimet / Pistiäiset - LAJI.FI-foorumi Silloin ei vielä suomenkielisiä nimiä näille pistiäisille ollut annettu, mutta nyt tilanne on kiitettävästi muuttunut.
Tämä laji näyttää olevan hyvin itäpainotteinen. Parikkalan seutuvilta on useita havaintoilmoituksia, mutta kyllä täältä Joensuun ympäristöstäkin useita. En kuitenkaan ole toistaiseksi “törmännyt” aikuiseen idänjymylehtiäiseen, vaikka tätä Tenthredinidae-joukkoa olen monia kuvannut. Eivät ne yhtä huomiotaherättävän näköisiä olekaan. Mahtaako mielestäsi minun kannattaa ilmoittaa tämä havainto näin jälkikäteen Laji.fi -havaintoihin? Ovathan nämä kuvat ihan kelvollisia, vaikka itse “kehunkin”. ![]()
Toisen tällaisen itäisen, eikä niin tavallisen pistiäisen, terttuseljasahiainen (Phymatoceropsis sibiricola) olen kuvannut viisi vuotta sitten keväällä kotipihan terttuseljalta. Silloin sain kuvan sekä aikuisesta että toukasta.
Juu, hieman kesti huomata hienot toukkakuvasi! Mutta ehkä parempi myöhään…
Ilman muuta havainto kannattaa ja on syytä kirjata laji.fi-havaintoihin. Ei näitä kovin moni ole havainnut eikä etenkään kuvannut näin hienosti. Muistatko vielä, millä kasvilla toukka oli? Tosin se näyttää niin isolta, että on ehkä jo lopettanut syönnin ja voi olla jollain muulla kuin ravintokasvillaan. Joka tapauksessa lajin todettu esiintymisalue Suomessa on kummallisen suppea ottaen huomioon, että toukka syö ainakin maitohorsmaa, poimulehtiä ja vadelmaa (mahdollisesti jopa pajuja).
Useimmiten on parempi myöhään kuin ei laisinkaan! Koska en ollut merkinnyt muistiin toukan sijaintikasvia, niin lajivihjeittesi perusteella päättelin, että se saattoi olla maitohorsma. Kävin hakemassa pihan perältä maitohorsman lehden ja otin tämän kuvan. Eiköhän tämä todista, että kyseessä oli maitohorsma.
Ilmoitan havaintoni Laji.fi:hin.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.