Phania funesta(?) ja paarmaa

Pitkästä aikaa kameran kanssa radan varrella, (Nurmijärvi). Uutena lajina tuli vastaan tämä:

Inatin mukaan Phania funesta, kirjattuja havaintoja ei tällä suunnalla ole ollut laji.fi:ssä tällä korkeudella. Paarma lienee jokin tavallinen Hybomitra, mutta huomion kiinnitti hiekkatiellä reviirikäyttäytyminen. Useita yksilöitä leijui paikallaan, paikkaa välillä vaihtaen ja ottaen ihan kunnolla yhteen, maahan välillä pudoten.

Olen aikoinaan kuvannut tämän yleisemmän Phanian, jonka asiantuntijat määrittivät troracicaksi. Kuvien perusteella en osaa sanoa lajien eroista, mutta toivattavasti Jaakko Pohjoismäki tulee “langoille” ja kertoo totuuden

1 Like

Joo, huomasin äsken, että Suomessahan tavataan (tavattu) kolmea Phania-lajia ja yleisintä Inat ei tähän tarjoa. Eilen tulin sitten katsoneeksi jotenkin huonosti. Mutta käyrä takaruumis, P. curvicauda? Tekoälyn mukaan on sen yksi tunnusmerkki, mutta on noista harvinaisin. Viimeisin havainto on yli sata vuotta sitten Ahvenanmaalta.

Tuossa yksi kuva lisää, juurikin takaruumis kiinnitti huomion:

P. thoracica itse asiassa puuttuu Inatin lajilistauksesta, niin sitä ei voi vaihtoehdoksi saadakaan :man_shrugging:

Inatissa tuli yhdeltä tunnistus P. thoracica:ksi ja Inat herjaa sitä epäaktiiviseksi taksoniksi. Katsotaanko tuleeko toista tunnistusta. Sen verran vaikeampi, etten osaa itse olla samaa mieltä.

Tunnistaja kirjoitti pyytävänsä lajia saatavaksi :+1:

Lisäys: Laji lisätty.