Pieni tuntematon [Psyche casta?]

Nyt täytyy sanoa, etten oikein osaa alkaa etsimäänkään. Mikähän voisi olla? Mikkeli 28.07.2017. Koko jää 0,5-1 cm haarukkaan. Oikeanpuoleisessa kuvassa olen vaalentanut ja katsonut, saako siitä mitään esiin.

Minulle tulee mieleen tuosta etanaperhonen (Heterogenea asella). Hyvä olisi jonkun toisenkin varmistaa tuo näkemykseni.

Itse illalla vielä selasin kuvapankkia ja nyt Silvosen kirjaa ja minulle jäi käteen harmopussikas, Acanthopsyche atra, jonka naaraan pituus ilmoitetaan kirjassa 9-12 mm:ksi. Siiven muoto sopisi minusta paremmin kuin etanaperhosen.:thinking:

Niinpä, pussikkaat jäi pois ajatuksista… Katsoin kuvaa puhelimen pieneltä näytöltä ja lähinnä kiinnitin huomiota otuksen siipien kellertävään väriin. Pussikkathan on enemmän harmaita väriltään. Mutta joo, atra on hyvä vaihtoehto ja varmaan se oikea.

Tuo oikean siiven kellertävyys taitaa johtua sekavalosta ja kun salama ei välillä tule mukaan, niin niitä yrittää valaista otsalampulla, jonka vaikutuksia en oikein tunne.
Harmi, että perhonen oli jo asettunut paikoilleen, niin ettei tuntosarviakaan näkynyt. Josko kuitenkin joku…

Päivämäärä ei taida sopia pussikkaille ?

Aivan, sinä sen sanoit.

Itselle tulee ensimmäisenä Psyche casta koiras. Ja kuten lajilla atra naaraalla ei ole siipiä, joten niille annetaan ruumiin pituus. Ihan varmaksi lajitasolla ei saane mutta tämä on yleisin laji.

Sillä tuo lentoaika näyttäisi olevan mahdollinen, mutta jäänee epävarmaksi.
Kiitos kaikille!