Pikkuruisia oransseja pallosia

Tänään Auroran puistossa Espoossa ilmeisesti lehmuksen kaarnattomalla maapuulla, saattoi kyllä olla joku muukin jalompi lehtipuu. Kasvutapa oli hyvin samanoloinen kuin kuusella yleisellä lahotipakallla, elikkä usealla metrillä laikuttaisia kasvustoja Tämä kiinnitti huomiota kun oli niin oranssi (kuvassa liian keltainen) ja niin tasakokoista ja pientä. Ensin ajattelin että voisiko olla jotain vähän poikkeavaa keltanastakkaa mutta kun katselin luupilla sivusta niin ei näillä ollut mitään “lakkimuotoa” vaan olivat täysin pyöreitä oransseja palloja vailla jalkaa. Halkaisijaltaan pallot olivat paljon pienempiä kuin normi keltanastakat.

1 tykkäys

Hei,

ensimmäisestä kuvasta ensimmäinen mielikuvani värin takia oli: jotain hyönteisten munia. Mutta kun luin tekstin ja katsoin muutkin kuvat, niin kaipa tämä Nectrioihin kuuluu. Itse olen löytänyt joskus lahopuulta Nectria pezizaa, sammalnäppyä.

Nectriamaisia sukuja on paljon ja niiden lajien määrittäminen ei ole helppoa. Onneksi on ascofrance.

Marja

Kiitos Marja, Nectrioita on tullut jo kuvattua useampaakin varianttia mutta tällaista ei ole tullut ennen vastaan. Kun katselen netin kuvia tuosta sammalnäpystä niin on kyllä melko lailla prikulleen samannäköistä ja -oloista kuin kuvassani. Täytyypi vielä katsoa saisinko näytteestä kunnon kuvaa mikroskoopin avulla.

Laitanpa tähän vielä paremman kuvan tästä sammalnäpystä. Kuva-alan leveys on 1.5 mm ja pallukoiden halkaisija noin 0.3 mm.

2 tykkäystä

No huh, huh kun on upea ja tarkka kuva.
Minkälainenhan laitteistosi mahtanee olla :hmm:

Kiitos Marja, minulla on sellainen itse rakennettu laitteisto. Siinä on mikroskooppipuolelta osina mikroskooppilinssejä ja motorisoitu tarkennuskisko. Varsinaista fyysistä mikroskooppia siinä ei ole vaan sen korvaa kamera joka on USB:llä liitetty tietsikkaan. Tietsikalla on sitten softa jolla ajan tarkennuskiskoa ja kameraa USB:n kautta ja luon ns. focus stacking -pinoja siihen tarkoitukseen luodulla Helicon Remote ohjelmistolla. Kamera on tässä virityksessä jalustalla tarkennuskiskon päällä ja vaakatasossa, elikkä melko lailla erilainen systeemi kuin perinteinen mikroskooppikuvauslaitteisto.

.

1 tykkäys